Caracterización de la población en el uso de las herramientas de prueba de algoritmos para el aprendizaje de los lenguajes de programación

Authors

  • Jairo Augusto Cortés Méndez Universidad Antonio Nariño

Keywords:

Algorithms, Compiler, competitions, learning, tools, Software, pseudolenguage, Diagrams

Abstract

One of the difficulties that have the students when they are in the process of learning of the computational logic is the one of being able to demonstrate as the abstraction of the real world in the solution of problems by means of the construction of a logical sequence of steps can be observed by means of the use of tools of test of algorithms. All the students easily do not acquire abilities and competitions in the identification of basic the computational structures for the resolution of problems. These students require greater practice by means of examples and exercises that allow to be modeling their logical structure him for the solution of problems. Therefore I analyze myself if influence exists or not of the tools of test of algorithms in the learning of the basic structures and of control of the programming languages. The problematic one that persists is the lack of tools in the education of the introductory courses to the programming languages and identification of educative necessities that they can be covered by means of the construction of a pedagogical and didactic tool like learning atmosphere of the structures of the programming languages, using a graphical language and of pseudo code in Spanish designed by the user. For the identification of the population and characterization I used and applied instruments that allowed measuring the attitudes and competitions with respect to the learning of the programming languages by means of the use of tools to prove algorithms.

Downloads

Download data is not yet available.

References

KNUTH Donal E. The Art of Computer Programming. Fundamental Algorithms. Third Edition. Vol 1. Addison Wesley. (1997).

CAMC (Communications of Association of Computing Machinery). “Computer-Draw Flahcarts”. (1963). vol. 6, pp. sss-563.

VIGOTSKI, L. S. El desarrollo de los procesos psicológicos superiores, Ed. Grijalbo: Barcelona. (1979).

AHO, Alfred; SETHI, Raviy ULLMAN Jeffrey. Principios, técnicas y herramientas. Addison Wesley. (1990).

ANDREWS, D. H y GOODSON, L. A. “A comparative analysis of models of instructional design”, Journal of Instructional development, (1980).

ARY, D. JACOBS, L. CH. RAZAVIEH A. Introducción a la investigación pedagógica. Ed. McGraw Hill. (1989).

BAASE G. Computer algorithms: Introduction to design and analysis. Editorial Addison

Wesley.

BECERRA, César. Algoritmos: Conceptos Básicos. Ed. Kimpres. (1995).

BECERRA, César. Estructura de Datos en C. Ed. Por Computador Ltda. (1988).

BERGIN J. Data Abstraction: The object oriented approach using C++, Mcgraw Hill.

CAIRO BATTISTUTTI, Oswaldo. Metodología de la programación, Tomo I y II, Computec Rama-AlfaOmega.

CARIOLA, Patricio. La Educación en América Latina. Limusa: Bogotá. (1997).

CABERO ALMENARA, Julio. Tecnología Educativa. Diseño y utilización de medios en la Enseñanza. Ed. Paidos.

CASTELLS, Manuel. La era de la información. La Sociedad Red, Vol. 1, Ed. Siglo Veintiuno Editores: Bogotá. (2001).

CEBALLOS, Franciscoco Javier. Programación Orientada a Objetos con C++, Computec Rama-AlfaOmega.

CEBALLOS, Franciscoco Javier, Microsoft visual C++, Computec Rama-Alfa Omega.

EYSSAUTIER, Maurice. Metodología de la Investigación. Desarrrollo de la inteligencia. Ed. Thomson Learning. (2002).

FAIRLEY Richard. Ingeniería de Software, Mc Graw Hill. (1988).

GAGNE Robert M. Las Condiciones del Aprendizaje. Ed. Interamericana. (1979).

GALVE, Javier y otros. Algorítmica, Diseño y análisis de algoritmos funcionales e imperativos, Computec Rama-AlfaOmega.

GROS, Begoña (1997). Diseños y programas educativos – Pautas pedagógicas para la elaboración de software. Ed. Ariel Educación.

JAMSA, Kris. Aprenda C++, ComputecRama-AlfaOmega.

JOYANES AGUILAR, Luis. Estructura de Datos. Algoritmos, abstracción y objetos. Mc Graw Hill.

KENDALL y Kendall. Análisis y Diseño de sistemas, 3 ed, Prentice Hall. (1997).

KRISTOF Ray y Satram. Amy. Diseño Interactivo. Anaya Multimedia. (1995).

LEMOTE, Karen. Fundamentos de Compiladores. CECSA. (1996).

LOOMIS. Estructura de datos y organización de Archivos, Prentice Hall.

MADNICK, Stuart y Donovan, John. Sistemas Operativos. Ed. Diana. (1981).

NEGROPONTE, Nicholas. Ser Digital. Ed. Atlántida. (1995).

POOLE, Bernard. Tecnología Educativa. Ed. McGraw Hill.

PRESSMAN, Rogers S. Ingeniería del Software un enfoque práctico, 4 ed. McGraw Hill. (1998).

RUMBAUGH, James. Modelado y diseño orientado a objetos. Prentice Hall. (1996).

SEDGEWICK, Robert. Algoritmos en C++, Adisson Wesley.

SOMMERVILLE Ian. Ingeniería de Software. Addison-Wesley. (1988).

SQUIRES David y McDOUGALL, Anne. Cómo elegir y utilizar software educativo – Guia del profesorado. Ed. Morata. (2001).

THEOREY Toby. Design of database structures. Addison Wesley.

VAUGHN KOEN, Billy. El método en Ingeniería.Universidad del Valle – ACOFI: Cali. (1985).

VILLALOBOS, Jorge. Diseño y manejo de estructuras de datos en C. Mcgraw Hill.

WEISS, Mark Allen. Estructura de Datos y análisis de algoritmos, Adisson Wesley.

WHITTEN, Jeffrey l. Análisis y diseño de Sistemas de información, 3 ed Mc. Graw Hill. (1996).

Published

2012-10-25
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    81
  • PDF (Español (España))
    27

How to Cite

Cortés Méndez, J. A. (2012). Caracterización de la población en el uso de las herramientas de prueba de algoritmos para el aprendizaje de los lenguajes de programación. INGE@UAN - TENDENCIAS EN LA INGENIERÍA, 1(1). Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/ingeuan/article/view/205

Issue

Section

Artículo de investigación científica y tecnológica

Metrics