Empathy through REAPSES method: Proposal
La empatía a través del método REAPSES: propuesta
DOI:
https://doi.org/10.54104/papeles.v14n27.1118Keywords:
Education, learning, teaching, primary, pedagogical innovationAbstract
The development of emotional intelligence has become a necessity; therefore, it is essential that a part of it be dedicated in the school curriculum throughout all stages of education, from early childhood education to adulthood. An intervention proposal is made through the use of a new didactic methodology called Learning Styles Corners in Primary, Secondary and Higher Studies (REAPSES) to work on interpersonal relationships and the cohesion of the class group. Activities are proposed to be carried out in each corner of learning style (active, pragmatic, reflective and theoretical) through a concrete emotion, in this case empathy. This proposal is based on the need for a school in the face of the inappropriate behavior of some students in 4th grade, for which the use of the Emotional Intelligence inventory of BarOn, the learning styles questionnaire and the sociogram as tools for initial and final evaluation. It is thought that the implementation of the same will be able to achieve an improvement of the coexistence in the class group, allowing the knowledge of the students themselves and their way of acquiring the information.
Downloads
References
Aparisi, D., Inglés, C., García-Fernández, J., Torregrosa, M., Delgado, B. y Ruiz-Esteban, C. (2019). Estrategias de aprendizaje y nominación sociométrica en estudiantes españoles. European Journal of Education and Psychology, 13(1), 269-285. https://doi.org/10.30552/ejep.v13i1.293
Alonso, C., Gallego, D. y Honey, P. (1992). Los estilos de aprendizaje. Mensajero.
Alonso, C., Gallego, D. y Honey, P. (2014). Cuestionario Honey-Alonso de estilos de aprendizaje CHAEA. Universidad de Deusto.
Arenas Loera, E. P. (2017). Estrategias de estilos de aprendizaje de estudiantes: Proceso de validación. Alteridad: Revista de Educación, 12(2), 224-237. https://doi.org/10.17163/alt.v12n2.2017.08
Bar-On, T. y Parker, J. (2018). EQ-i:YV. Inventario de Inteligencia Emocional de BarOn: Versión para jóvenes. TEA.
Campayo-Julve, R. y Sánchez-Gómez, M. (2020). Inteligencia emocional en maestros de educación primaria: Una propuesta práctica para su desarrollo. Edetania, 58, 55-78. https://doi.org/10.46583/edetania_2020.58.689
Castellanos, R. (2020). Método de rincones de estilos de aprendizaje. REAPSES: Revista de Estilos de Aprendizaje, 13(Especial), 171-182. https://doi.org/10.55777/rea.v13iEspecial.1593
Fernández Piatek, A. I. (2009). El trabajo por rincones en el aula de Educación Infantil: Ventajas del trabajo por rincones. Tipos de rincones. Innovación y Experiencias Educativas, 15, 1-8. http://cort.as/-IJb6
García Rincón, J. E. y Uriel Miñana, E. J. (2013). Sociométrico: SEPI-EIS, SER. TEA.
Goleman, D. (1995). Inteligencia emocional. Kairós.
González Puig, B. (2018). Aprendizaje por rincones en Educación Primaria [tesis de grado, Universidad de Sevilla]. https://idus.us.es/handle/11441/82913
Gutiérrez Tapias, M. (2018). Estilos de aprendizaje, estrategias para enseñar: Su relación con el desarrollo emocional y “aprender a aprender”. Tendencias Pedagógicas, 31, 83-96. http://dx.doi.org/10.15366/tp2018.31.004
Gutiérrez Tapia, M., García Cúe, J. L. y Salazar Ascencio, J. (2016). Estilos de aprendizaje y diseño de estrategias didácticas desde la perspectiva emocional del alumnado y del profesorado. Revista de Estilos de Aprendizaje, 9(18), 74-92. http://revistaestilosdeaprendizaje.com/article/view/1043
Martin, G. y Pear, J. (2008). Modificación de conducta. Qué es y cómo se aplica. Prentice Hall. https://acortar.link/BWRm1L
Martínez-Arias, R., Martín, J. y Díaz-Aguado, M. (2009). Los métodos sociométricos en la psicología del desarrollo y educativa. Programa de Formación Continuada a Distancia.
Meis Leiro, L. (2015). La importancia de la inteligencia emocional: Propuestas de intervención educativa para Educación Infantil [tesis de grado, Universidad de Santiago de Compostela]. https://dspace.usc.es/xmlui/handle/10347/14549
Muñoz Tinoco, V., Moreno Rodríguez, M. del C. y Jiménez Lagares, I. (2008). Las tipologías de estatus sociométrico durante la adolescencia: Contraste de distintas técnicas y fórmulas para su cálculo. Psicothema, 20(4), 665-671. https://reunido.uniovi.es/index.php/PST/article/view/8713
Peña Herrera, B. y Limongi Izaguirre, M. C. (2017). Métodos conductistas en la escuela del siglo XXI [tesis de grado, Universidad de Especialidades Espíritu Santo de Ecuador]. http://201.159.223.2/handle/123456789/2358
Pérez, N., y Filella, G. (2019). Educación emocional para el desarrollo de competencias emocionales en niños y adolescentes. Praxis y Saber, 10(24), 23-44. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.8941
Rubio Arruego, A. M. y Castellanos Vega, R. (2015). Estilos de aprendizaje y enseñanza de la música en alumnos de primaria. Opción, 31(2), 972-987. https://produccioncientificaluz.org/index.php/opcion/article/view/20427
Salovey, P. y Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185-211. https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG
Sánchez Palencia, V. (2016). Atendiendo a la diversidad: Los programas de modificación de conducta en la escuela. Publicaciones Didácticas, 77(1), 457-458. https://core.ac.uk/download/pdf/235858299.pdf
Sotillo Delgado, J. F. (2014). El cuestionario CHAEA-JUNIOR o cómo diagnosticar el estilo de aprendizaje en alumnos de primaria y secundaria. Revista de Estilos de Aprendizaje, 7(13), 182-201. https://doi.org/10.55777/rea.v7i13.1013
Vega-Leal, J. (2010). Propuesta de trabajo por rincones en el nivel de 5 años de la etapa d Educación Infantil. Revista Innovación y Experiencias Educativa, 28, 2-8.
Downloads
Published
-
Abstract487
-
PDF (Español)34
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 Reina Castellanos Vega, Katherine Lorenzo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.