Empathy through REAPSES method: Proposal

La empatía a través del método REAPSES: propuesta

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54104/papeles.v14n27.1118

Keywords:

Education, learning, teaching, primary, pedagogical innovation

Abstract

The development of emotional intelligence has become a necessity; therefore, it is essential that a part of it be dedicated in the school curriculum throughout all stages of education, from early childhood education to adulthood. An intervention proposal is made through the use of a new didactic methodology called Learning Styles Corners in Primary, Secondary and Higher Studies (REAPSES) to work on interpersonal relationships and the cohesion of the class group. Activities are proposed to be carried out in each corner of learning style (active, pragmatic, reflective and theoretical) through a concrete emotion, in this case empathy. This proposal is based on the need for a school in the face of the inappropriate behavior of some students in 4th grade, for which the use of the Emotional Intelligence inventory of BarOn, the learning styles questionnaire and the sociogram as tools for initial and final evaluation. It is thought that the implementation of the same will be able to achieve an improvement of the coexistence in the class group, allowing the knowledge of the students themselves and their way of acquiring the information.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aparisi, D., Inglés, C., García-Fernández, J., Torregrosa, M., Delgado, B. y Ruiz-Esteban, C. (2019). Estrategias de aprendizaje y nominación sociométrica en estudiantes españoles. European Journal of Education and Psychology, 13(1), 269-285. https://doi.org/10.30552/ejep.v13i1.293

Alonso, C., Gallego, D. y Honey, P. (1992). Los estilos de aprendizaje. Mensajero.

Alonso, C., Gallego, D. y Honey, P. (2014). Cuestionario Honey-Alonso de estilos de aprendizaje CHAEA. Universidad de Deusto.

Arenas Loera, E. P. (2017). Estrategias de estilos de aprendizaje de estudiantes: Proceso de validación. Alteridad: Revista de Educación, 12(2), 224-237. https://doi.org/10.17163/alt.v12n2.2017.08

Bar-On, T. y Parker, J. (2018). EQ-i:YV. Inventario de Inteligencia Emocional de BarOn: Versión para jóvenes. TEA.

Campayo-Julve, R. y Sánchez-Gómez, M. (2020). Inteligencia emocional en maestros de educación primaria: Una propuesta práctica para su desarrollo. Edetania, 58, 55-78. https://doi.org/10.46583/edetania_2020.58.689

Castellanos, R. (2020). Método de rincones de estilos de aprendizaje. REAPSES: Revista de Estilos de Aprendizaje, 13(Especial), 171-182. https://doi.org/10.55777/rea.v13iEspecial.1593

Fernández Piatek, A. I. (2009). El trabajo por rincones en el aula de Educación Infantil: Ventajas del trabajo por rincones. Tipos de rincones. Innovación y Experiencias Educativas, 15, 1-8. http://cort.as/-IJb6

García Rincón, J. E. y Uriel Miñana, E. J. (2013). Sociométrico: SEPI-EIS, SER. TEA.

Goleman, D. (1995). Inteligencia emocional. Kairós.

González Puig, B. (2018). Aprendizaje por rincones en Educación Primaria [tesis de grado, Universidad de Sevilla]. https://idus.us.es/handle/11441/82913

Gutiérrez Tapias, M. (2018). Estilos de aprendizaje, estrategias para enseñar: Su relación con el desarrollo emocional y “aprender a aprender”. Tendencias Pedagógicas, 31, 83-96. http://dx.doi.org/10.15366/tp2018.31.004

Gutiérrez Tapia, M., García Cúe, J. L. y Salazar Ascencio, J. (2016). Estilos de aprendizaje y diseño de estrategias didácticas desde la perspectiva emocional del alumnado y del profesorado. Revista de Estilos de Aprendizaje, 9(18), 74-92. http://revistaestilosdeaprendizaje.com/article/view/1043

Martin, G. y Pear, J. (2008). Modificación de conducta. Qué es y cómo se aplica. Prentice Hall. https://acortar.link/BWRm1L

Martínez-Arias, R., Martín, J. y Díaz-Aguado, M. (2009). Los métodos sociométricos en la psicología del desarrollo y educativa. Programa de Formación Continuada a Distancia.

Meis Leiro, L. (2015). La importancia de la inteligencia emocional: Propuestas de intervención educativa para Educación Infantil [tesis de grado, Universidad de Santiago de Compostela]. https://dspace.usc.es/xmlui/handle/10347/14549

Muñoz Tinoco, V., Moreno Rodríguez, M. del C. y Jiménez Lagares, I. (2008). Las tipologías de estatus sociométrico durante la adolescencia: Contraste de distintas técnicas y fórmulas para su cálculo. Psicothema, 20(4), 665-671. https://reunido.uniovi.es/index.php/PST/article/view/8713

Peña Herrera, B. y Limongi Izaguirre, M. C. (2017). Métodos conductistas en la escuela del siglo XXI [tesis de grado, Universidad de Especialidades Espíritu Santo de Ecuador]. http://201.159.223.2/handle/123456789/2358

Pérez, N., y Filella, G. (2019). Educación emocional para el desarrollo de competencias emocionales en niños y adolescentes. Praxis y Saber, 10(24), 23-44. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.8941

Rubio Arruego, A. M. y Castellanos Vega, R. (2015). Estilos de aprendizaje y enseñanza de la música en alumnos de primaria. Opción, 31(2), 972-987. https://produccioncientificaluz.org/index.php/opcion/article/view/20427

Salovey, P. y Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185-211. https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG

Sánchez Palencia, V. (2016). Atendiendo a la diversidad: Los programas de modificación de conducta en la escuela. Publicaciones Didácticas, 77(1), 457-458. https://core.ac.uk/download/pdf/235858299.pdf

Sotillo Delgado, J. F. (2014). El cuestionario CHAEA-JUNIOR o cómo diagnosticar el estilo de aprendizaje en alumnos de primaria y secundaria. Revista de Estilos de Aprendizaje, 7(13), 182-201. https://doi.org/10.55777/rea.v7i13.1013

Vega-Leal, J. (2010). Propuesta de trabajo por rincones en el nivel de 5 años de la etapa d Educación Infantil. Revista Innovación y Experiencias Educativa, 28, 2-8.

Published

2022-05-04
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    437
  • PDF (Español (España))
    442

How to Cite

Castellanos Vega, R., & Lorenzo, K. (2022). Empathy through REAPSES method: Proposal: La empatía a través del método REAPSES: propuesta . Papeles, 14(27). https://doi.org/10.54104/papeles.v14n27.1118

Metrics