The Body at the Service of Ideology: Physical and Sports Education in European Fascisms

Authors

  • Marta Mauri Medrano

DOI:

https://doi.org/10.54104/papeles.v11n21.586

Keywords:

fascism, organizations, physical activity

Abstract

This article aims to analyze how the fascist youth organizations used the youth body as a political symbol. Through the indoctrination of Hitler Jugend, the Opera Nazionale Balilla and Frente de Juventudes managed to get a social base of young people used as a symbol of loyalty to fascist political project. This text also aims to open new interpretive paths in the body’s themes - establishing it as a legitimate object of historical research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

(1) Bosworth, R. y Dogliani, P. (2001). Italian Fascism: History, Memory and Representation. Basingstoke: Palgrave.

(2) Certeau, M. De (1999). La invención de lo cotidiano. Méjico: Universidad Iberoamericana.

(3) Courtine, J-J. (2005). “Introducción” en Corbin, Alain, Courtine, Jean-Jacques y Vigarello, Georges (coords.): Historia del cuerpo. El siglo XX. Las mutaciones de la mirada, Madrid, Taurus, vol. III.

(4) Elias, N. (1987). El proceso de la civilización. México: Fondo de Cultura Económica.

(5) Falasca-Zamponi, S. (1997). Fascist Spectacle. Los Angeles: University of California Press.

(6) Heller, A y Feher F. (1995). Biopolítica: la modernidad y la liberación del cuerpo. Barcelona, Ed. Península.

(7) Hitler, A. (1995). Mi lucha. Barcelona: Ed. Wotan.

(8) Malvano, L. (1996). “El mito de la juventud a través de la imagen: el fascismo italiano”, Levi, Giovanni y Schmitt, Jean-Claude: Historia de los jóvenes. La Edad Contemporánea, Madrid, Taurus, pp.313-346.

(9) Malvano, L. (2002). “L’immagine di massa: il culto del Duce” en Malvano, Laura: Fascismo e politica dell’ immagine, Piamonte, Bollati Boringhieri.

(10) Mnn, E. (1938). Die Erziehung der Jugend im Dritten Reich. Amsterdam.

(11) Martin, S. (2004). Football and Fascism. The national game under Mussolini, Oxford, Berg.

(12) Michaud, E. (1996). “Soldados de una idea. Los jóvenes bajo el Tercer Reich”, Levi, Giovanni y Schmitt, Jean-Claude: Historia de los jóvenes. La Edad Contemporánea, Madrid, Taurus, pp. 349-375.

(13) Mones, J. (1976). “Fascismo y educación”, Cuadernos de Pedagogía, suplemento nº 3, Barcelona.

(14) Roche, D. (1996). “La cultura material a través de la historia de la indumentaria”, Historiografía francesa. Corrientes temáticas y metodologías recientes, Méjico, Universidad Iberoamericana, pp. 77- 88.

(15) Scharagrisky, P. (1998). “Algunas reflexiones sobre el cuerpo durante el franquismo”, Educación Física y Ciencia, nº 4, pp. 20-49.

(16) Schoenbaum, D. (1967). Hitler’s Social Revolution. Class and status in nazi Germany 1933-1939, Londres, Doubleday.

(17) Vigarello, G. (2005). Corregir el cuerpo. Historia de un poder pedagógico, Buenos Aires, Nueva Visión.

Published

2019-03-06
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    257
  • PDF (Español (España))
    382

How to Cite

Mauri Medrano, M. (2019). The Body at the Service of Ideology: Physical and Sports Education in European Fascisms. Papeles, 11(21), 78–87. https://doi.org/10.54104/papeles.v11n21.586

Issue

Section

Artículos de Investigación

Metrics