Diseño de una actividad integradora para la enseñanza del concepto de respiración humana en estudiantes de 7° grado de un colegio del Municipio de Soacha

Authors

  • Robinson Cárdenas Pérez Universidad Antonio Nariño
  • Nohemy Marcela Bedoya-Ríos Universidad Antonio Nariño

Keywords:

Curriculum innovation, interdisciplinarity, didactics, natural science, scientific competence

Abstract

This research addresses interdisciplinary teaching as an alternative that has been shown to be effective for the development of scientific skills, as it allows students to better understand natural phenomena (Busquets, Silva, & Larrosa, 2016). A summary of the general research is proposed, focused on showing the development of our integrative design, focused on the concept of human respiration and proposed for 6th and 7th grade students of a private educational institution in the municipality of Soacha. Initially, a diagnosis of scientific competencies was carried out through the application of the Saber 7 Test questionnaire, version 2021, in the area of ​​natural sciences. The results showed that of the three competencies evaluated: inquiry, explanation of phenomena and comprehensive use of scientific knowledge, the greatest difficulties were in the questions related to the explanation of phenomena. For the development of the integrative project, there was the collaboration of the teachers of the subjects of chemistry, biology and physical education. The integrative project called “Understanding Respiration” was proposed to be developed in 4 weeks, and addresses aspects such as the functions of the respiratory system, gas exchange and breathing control. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Borrero de Castillo, Y., & Barros, J. (2017). Incremento del dominio conceptual escolar con base en la interdisciplinariedad. Educación Física y Ciencia , 1-15.

Busquets, T., Silva, M., & Larrosa, P. (2016). Reflexiones sobre el aprendizaje de las ciencias naturales. Nuevas aproximaciones y desafíos. Estudios Pedagógicos., 117-135.

Fuentes, D., Puentes, A., & Flórez, G. (2018). Estado actual de las competencias cientifico naturales desde el aprendizaje por indagación. Educación y ciencia., 569-587.

Icfes. (2021). Informe Nacional de resultados del examen Saber 11 2020. Obtenido de https://www.icfes.gov.co/documents/39286/1689945/Informe+Saber+11+-+Vol+I+-+31_01_22.pdf/e2ed149d-eec2-57ca-7c93-fc64867ab413?t=1647454975256

ICFES. (2022). Saber 11-2021. Obtenido de https://www2.icfes.gov.co/documents/39286/1689945/Informe_nacional_de+resultados_Saber11_2021.pdf/68ccc718-dc51-71de-5693-bb907477fa87?t=1655481600171

OECD. (2019). Programme for international student assessment T (PISA) results from PISA 2018. Obtenido de https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_COL_ESP.pdf

Pérez, A., & Jose, C. (2018). La Investigación de Diseño en el aula de Bachillerato. Un Experimento de Enseñanza sobre Límites de Funciones.

Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo,currículo, didáctica y evaluación. Bogotá: ECOE.

Published

2023-11-05
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    54
  • PDF (Español (España))
    41

How to Cite

Cárdenas Pérez, R., & Bedoya-Ríos, N. M. (2023). Diseño de una actividad integradora para la enseñanza del concepto de respiración humana en estudiantes de 7° grado de un colegio del Municipio de Soacha. MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN, (7). Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1694

Metrics