Estrategias de motivación para el aprendizaje de las matemáticas
Keywords:
Curricular renewal, education, maths, learningAbstract
Issues such as students' lack of confidence when it comes to participating in math class and understanding the topics before tackling the proposed problems and exercises, very traditional and non engaging teaching methods from educators, students' complacency in their learning process, boredom, "fear," or hatred towards the subject, among other factors, all play a role. Additionally, some strategies are presented to foster interest in mathematics and boost motivation in students when it comes to learning and actively participating in the subject. The main goal is to share these strategies. All of this was carried out based on 13 documents found in the Google Scholar database using the search equation Mathematics AND motivation AND learning AND “secondary education.” These documents address the chosen topic and strategies to counter the issue. In conclusion, these different articles discuss various aspects of math education, from the importance of learning it to the use of strategies to motivate students when learning mathematics.
Downloads
References
Marlon, J. y Fredy, R. (2022) "Posibles Causas del Bajo Rendimiento en las Matemáticas: Una Revisión a la Literatura": Pol. Con. (Edición núm. 67) Vol. 7, No 2.
Andrea, M. Alejandro, S. Danilo, D. & Hugo, P. (2019/2029) "Aprender matemática: dificultades
desde la perspectiva de los estudiantes de Educación Básica y Media “Revista Espacios Vol. 41 (No 09).
José, A. (2020) "Las actitudes hacia la matemática, el desarrollo social, el nivel educativo de la madre y la autoeficacia como factores asociados al rendimiento académico en matemática": UNICIENCIA Vol. 34, N° 1, pp. 74-87.
Gustavo, A. Tammi, A. & Wendy, T. (2020) "Relación entre ansiedad matemática y rendimiento académico en matemáticas en estudiantes de secundaria": P. M. Latinoamericana ISSN 1688-4094 ISSN en línea 1688-4221 Ciencias Psicológicas.
Roger, S Daniel, N. (2019) "Análisis de las dificultades que presentan los estudiantes universitarios en matemática básica" Apuntes Universitarios. Revista de Investigación, vol. 9, núm. 2, Universidad Peruana Unión, Perú.
Rocío, R. & Héctor, O. (2020) "Funciones cognitivas y motivación en el aprendizaje de las matemáticas": Naturaleza y Tecnología ISSN 2007 672X Universidad de Guanajuato.
Cristina, G. (2020) "Propuesta de intervención con la creatividad y motivación como factor asociado al rendimiento académico en la asignatura de matemáticas en alumnos de Educación Secundaria Obligatoria": REIF, 2020, 3, 127-141 (ISSN 2659-8345) Revista de Educación, Innovación y Formación.
Lucía, R. & Elena, V. (2020) "Escapando de las matemáticas": Revista de Educación Matemática 2020, no 104, 59-74.
Jesús, G. & Julia, R. (2022) "Enseñanza flexible y aprendizaje de la matemática en educación secundaria rura": EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa.
Laura, L. (2020) "Producción de recursos didácticos para el aula de matemáticas de secundaria con realidad aumentada": Innovación
educativa, n.o 30, 2020: pp. 185-198.
Rosario, H. & Raúl, B. (2018) "Experiencias de aprendizaje cooperativo en matemáticas": ECP vol
n° 23.
Celestino, V. (2019) “Resolución de problemas como estrategia en el desarrollo de competencias matemáticas en estudiantes de secundaria”: Revista de investigaciones de la escuela de postgrados. Versión electrónica ISSN 2077–8686 Versión Impresa ISSN 1997-4035 Vol. 8 No.2, pp.
-1036.
Shulha, K.Hasratuddin & Edi S (2019) “Development of Learning Devices Based on Realistic Mathematics Education to Improve Students’ Spatial Ability and Motivation” IEJME e-ISSN: 1306-3030. 2019, Vol. 14, No. 2, 393-400
Downloads
Published
-
Abstract101
-
PDF (Español)48
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.