LOS RETOS QUE ENFRENTA EL DESARROLLO HUMANO INTEGRAL EN LA EDUCACIÓN SECUNDARIA LATINOAMERICANA
Keywords:
Training for educational innovation, adolescence, education, human developmentAbstract
The different challenges that influence integral human development (IHD) are questioned and analyzed, from the difficulties faced by education in Latin America until today, to the lack of guarantees by governmental entities as well as teacher training. During the process, use is made of different research on the issues raised, used as theories and objects of study in different countries. The aim is to show the need for new public policies and the good use by teachers of pedagogy to counteract and support the educational process of individuals in different school contexts.
Downloads
References
Acosta, F. (2021). Diversificación de la estructura de la escuela secundaria y segmentación educativa en América Latina.
Alejandro Villalobos Clavería (2019), Relaciones románticas en adolescentes chilenos. Orientación y sociedad. Volumen 19 N°1
Betancourt, L. V. R., Valderrama, D. A., Benavides, E. Y. P., & Acosta, J. A. R. (2022). Promoción de hábitos alimenticios saludables en estudiantes de educación secundaria y media: una intervención en educación nutricional.
Calderón Oyarzún, C. E., & Soto Silva, C. A. (2022). Propuesta de mejoramiento para potenciar la aplicación del plan de sexualidad, afectividad y género desarrollando metodologías innovadoras en los docentes de educación media del Complejo Educacional Particular Luis Pasteur de Padre Hurtado (Doctoral dissertation, Universidad Andrés Bello)
Castro, M. E., González Reyes, J. H., & Vergara Lozada, D. E. (2021). Diversificación de la estructura de la escuela secundaria y segmentación educativa en América Latina: la experiencia de adolescentes y jóvenes en México.
Garizado-Román, P. A., Duque-Sandoval, H., & Aya-Vásquez, D. A. (2019). Desarrollo humano en los municipios de la Región Pacífico de Colombia. Revista Venezolana de Gerencia, 2, 55-69.
Hernández, M. P. (2018). Espiritualidad y educación en la sociedad del conocimiento. Innovaciones educativas, 20(28), 96-105.
Hernández, M., Gómez, C., & Ramos, R. (2018) ¿Qué es el ser humano o la persona? La educación o la formación integral del ser humano. Revista Helios Vol 2
Juan De Dios Moreno, Y. K. (2021). Educación económica y financiera, una propuesta pedagógica aplicada a la cotidianidad en la educación media.
Maya, A. (2013). ¡Urgente! La educación debe cambiar. Transitando desde la educación tradicional a la educación holística. Coordinación Educativa y Cultural Centroamericana, San José
Momeñe, J., Estévez, A., Pérez-García, A. M., Jiménez, J., Chávez-Vera, M. D., Olave, L., & Iruarrizaga, I. (2021). El consumo de sustancias y su relación con la dependencia emocional, el apego y la regulación emocional en adolescentes. Anales de Psicología / Annals of Psychology,
Morales, J. (2020). Educación y desarrollo humano: dimensiones para la elaboración de políticas públicas en tiempos de complejidad. Revista Conrado
Peláez, O. A., Henao, A. M. G., Taborda, L. M. A., & Pérez, J. L. G. (2021). Migración como fenómeno social que afecta la educación, la economía y el bienestar integral. Revista de ciencias sociales, 27(4), 149-159. psicopedagógica en la atención a las dificultades de aprendizaje. Retos de la Ciencia, 1(1), pp. 97-105.
Ruiz, N. (2020). Relaciones interpersonales adecuadas mediante la habilidad asertiva en adolescentes de secundaria. Revista de Estudios Clínicos e Investigación Psicológica Vol. 10.
Santrock, J. (2002). Psicología de la educación. México: Mc Graw Hill
Yépez-Moreno, A. G. y Castillo-Bustos, M. R. (2017). Una mirada psicopedagógica en la atención a las dificultades de aprendizaje. Retos de la Ciencia, 1(1), pp. 97-105.
Downloads
Published
-
Abstract77
-
PDF (Español)31
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.