Education and culture of peace for the city of Barranquilla.

Authors

  • Valentina Mercedes Castro Velasquez Semillerista Universidad Libre Seccional Barranquilla
  • Brenda Valero Díaz

Abstract

The city of Barranquilla has been characterized by the existence of patterns of violence, these being structural, symbolic and cultural violence. This research focuses on identifying how these patterns can permeate the educational process and, in turn, how institutions through the culture of peace prevent these typologies. To carry out the study, closed questionnaires to teachers, semi-structured interviews with pedagogy experts and focus groups with different actors of the educational process were carried out in two public and private institutions in the city of Barranquilla.

     Among the results, Law 1732 of 2014 and Regulatory Decree 1038 of 2015 are highlighted, both of which make the chair of peace compulsory in national educational institutions, and the identification of typologies of violence that influence the management of the culture of peace inside and outside the classroom. With reference to the foregoing, it is concluded that education with the family nucleus is related to the promotion of a culture of peace and mediation processes in a dynamic manner, which are the basis for training in peaceful citizenship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Brenda Valero Díaz

Lawyer graduated from Universidad Libre, Specialist in Family Law with Universidad Libre, Master in Education from Universidad Simón Bolívar, PhD in Women and Gender Studies from the University of Granada (Spain), university lecturer and researcher in the research group INCOM Universidad Libre Seccional Barranquilla, Colombia.

References

Aldana Valdes, E., Chaparrio Osorio, L. F., García Márquez, G., Gutiérrez Duque, R., Llinás, R., Palacio Rozo, M., . . . Eduardo Vasco, C. (1996). Colombia: Al filo de la oportunidad. Bogotá D.C: Tercer Mundo Editores.

Bourdieu, P. (1989). Sobre el poder simbólico. Presenca.

Congreso de la república de Colombia. (20 de Marzo de 2013). LEY 1620 DE 2013. por la cual se crea el Sistema Nacional de Convivencia Escolar y Formación para el Ejercicio de los Derechos Humanos, la Educación para la Sexualidad y la Prevención y Mitigación de la Violencia Escolar. Colombia.

Congreso de la República de Colombia. (23 de Julio de 2020). ley 2025 de 2020. por medio de la cual se establecen lineamientos para la implementación de las escuelas para padres y madres de familia y cuidadores, en las instituciones de educación preescolar, básica y media del país. Colombia.

Congreso de la República de Colombia. (4 de Noviembre de 2022). ley 2272 de 2022. por medio de la cual se modifica, adiciona y prorroga la ley 418 de 1997, prorrogada, modificada y adicionada por las leyes 548 de 1999, 782 de 2002, 1106 de 2006, 1421 de 2010, 1738 de 2014 y 1941 de 2018, se define la políticade paz de estado. Colombia.

Congreso de la República de Colombia. (8 de Febrero de 1994). Ley 115 de 1994. Por la cual se expide la ley general de educación. Colombia.

Congreso de la República de Colombia. (1 de Septiembre de 2014). LEY 1732 DE 2014. Por la cual se establece la Cátedra de la Paz en todas las instituciones educativas del país. Colombia.

Constitución Politica de la República de Colombia. (20 de Julio de 1991). Articulo 22. De los derechos fundamentales. Colombia.

Diaz, B. V. (2017). Educación y cultura de paz para el caribe colombiano. En U. S. Bolivar, América Latina: Entre revoluciones y búsqueda de la Paz. (págs. 145 - 166). Barranquilla: Editorial Mejoras.

Galtung, J. (1998). Tras la violencia 3R: reconstrucción, reconciliación, resolución. Afrontando los efectos visibles e invisibles de guerra y la violencia. Johan Galtung. Red Gernika, Bakeaz y Gernika Gogoratuz.

Galtung, J. (2003). Paz por medios pacíficos. Paz y conflicto, desarrollo y civilización. . Bilbao: Red Gernika 7, Bakeaz & Gernika Gogoratuz.

Hernández Arteaga, I., Luna Hernández, J. A., & Cadena Chala, M. C. (2017). Cultura de paz: una construcción desde la educación. Revista Historia de la Educación Latinoamericana Vol. 19 No. 28, 149 - 172.

Hernández Sampieri, R., & Mendoza Torres, C. P. (2018). metodologia de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. ciudad de méxico : mcgraw-hill interamericana editores, s.a. de c. v.

Naranjo, L. M. (2017). Por una educación al alcance de la Paz. En E. Ramírez Monsalve, & J. A. Jiménez Builes, Educación para la Paz (págs. 69 - 81). Medellin: Gobernación de Antioquia & Universidad Nacional de Colombia.

Presidente de la República de Colombia. (25 de Mayo de 2015). DECRETO 1038 DE 2015. Por el cual se reglamenta la Cátedra de la Paz. Colombia.

Ramírez Monsalve, E., & Jiménez Builes, J. A. (2017). Educación para la Paz. Medellin: Gobernación de Antioquia & Universidad Nacional de Colombia.

Universidad Simón Bolivar. (2017). América Latina: Entre revoluciones y búsqueda de la paz. Barranquilla: Editorial Mejoras.

Valencia Valencia, C., Fleischner Moncada, C., Arismendi Ospina, C. I., Herrera Gómez, G. M., Agudelo Cano, M. F., & Mejia Murillo, M. A. (2017). Experiencia subregional Cátedra de la Paz. En E. Ramírez Monsalve, & J. A. Jiménez Builes, Educación para la Paz (págs. 97 - 199). Medellin: Gobernación de Antioquia & Universidad Nacional de Colombia.

Published

2023-10-29
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    117
  • PDF (Español)
    118

How to Cite

Castro Velasquez, V. M., & Valero Díaz, B. (2023). Education and culture of peace for the city of Barranquilla. Revista Escenarios Sociojurídicos, 10(12). Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/escenariossociojuridicos/article/view/1651

Issue

Section

Artículos

Metrics