Diagnóstico de cultura de paz y los protocolos de actuación en contextos vulnerables de educación primaria

Authors

  • Noé Hernández Valdez Universidad de Guadalajara
  • Sherrie Liliana Macedo Valladares Universidad de Guadalajara
  • Mariana Vega Villanueva Universidad de Guadalajara

Keywords:

Education for peace, school coexistence, culture of peace, teacher training, parent training

Abstract

Education for peace is a social necessity for coexistence. The culture of peace is the set of values, attitudes and behaviors that reflect respect for life, dignity and human rights (Jiménez-Bautista, 2008). Schools are affected by situations of violence, by misinformation on a culture of peace, particularly in schools on the periphery. This descriptive study aims to identify the level of knowledge of the culture of peace concept. Using surveys of parents and teachers of two elementary schools in a vulnerable context. The results show the ignorance of the parents in education for peace and that their children have suffered some type of violence within the school. Teachers show little access to programs for the prevention of school violence, due to the meager dissemination of the protocol, little understanding and only administrative implementations that cause little education in the culture of peace, since the protocols are actions isolated from the problem in question. .

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

CNDH. (2023). Comisión Nacional de los Derechos Humanos. Recuperado el 16 de Mayo de 2023, de https://www.cndh.org.mx/derechos-humanos/que-son-los-derechos-humanos

Fisas, V. (1998). Una cultura de paz. Recuperado el 16 de Mayo de 2023, de https://escolapau.uab.cat/img/programas/cultura/una_cpaz.pdf

Jimenes Bautista, F. (Octubre de 2008). La declaración de Luarca sobre el derecho humano a la paz. Recuperado el 16 de Mayo de 2023, de Cultura de paz, educación y valores: http://aedidh.org/wp-content/uploads/2016/05/DL-interior-oct.-2008.pdf#page=337

Ochoa, E. L., & Ochoa, T. L. (2017). Un desafío para México: la cultura de la paz. Misión Jurídica: Revista de derecho y ciencias sociales, 10(13), 8.

López-Contreras, R. E. (21 de Febrero de 2013). Interés superior de los niños y niñas: Definición y contenido. Recuperado el 16 de Mayo de 2023, de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-715X2015000100002

Pérez Sauceda, J. B., (2015). Cultura de paz y resolución de conflictos: la importancia de la mediación en la construcción de un estado de paz. Ra Ximhai, 11(1), 109-131

Ventura Soriano, Leticia, & Torres Ruiz, Yanith Betsabé. (2018). Hacia la construcción de una cultura de paz en las escuelas. Inter disciplina, 6(15), 157-169. Epub 19 de febrero de 2021.https://doi.org/10.22201/ceiich.24485705e.2018.15.63835

UNICEF. (Junio de 2006). Unidos por la infancia. Recuperado el 16 de Mayo de 2023, de Convención sobre los derechos del niño: https://www.un.org/es/events/childrenday/pdf/derechos.pdf

Published

2023-11-02
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    29
  • PDF (Español (España))
    15

How to Cite

Hernández Valdez , N., Macedo Valladares , S. L., & Vega Villanueva, M. (2023). Diagnóstico de cultura de paz y los protocolos de actuación en contextos vulnerables de educación primaria. MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN, (7). Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1665

Metrics