Caracterización de tareas con sentido para profesores que enseñarán matemáticas, un ejemplo desde la didáctica de la aritmética y el álgebra

Authors

  • César Guillermo Rendón-Mayorga Universidad Pedagógica Nacional
  • Lyda Constanza Mora-Mendieta Universidad Pedagógica Nacional
  • Natalia Morales-Rozo Universidad Pedagógica Nacional
  • Laura Valentina Morales-Rocha Universidad Pedagógica Nacional
  • Alejandra Tirado-Maldonado Universidad Pedagógica Nacional

Keywords:

Teacher training for educational innovation, Educational personnel training, Vocational education

Abstract

A conceptualization of the object "meaningful task in/for the initial professional training of mathematics teachers" is presented. Regarding the methodological route followed, first, tasks designed by the members of the research team, in their role as mathematics teacher trainers, implemented at different times in a course of Didactics of Arithmetic and Algebra, were collected in order to recognize empirically the characteristics of meaningful tasks. Next, a documentary review was carried out to locate theoretical references that addressed, on the one hand, the concept of task in the framework of teacher training and, on the other hand, the meaning of meaning in mathematics teacher training. From this review, and its contrast with the initial characteristics, the proposed conceptualization is derived and the conclusions presented regarding the importance of focusing on the tasks proposed to future educators.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aké, L. P., y López-Mojica, J. M. (2020). Naturaleza de las tareas profesionales en la formación de profesores de matemáticas. Páginas de Educación, 13(1), 58-81. https://doi.org/10.22235/pe.v13i1.1919.

García, M. (2005) La formación de profesores de matemáticas. Un campo de estudio y preocupación. Educación Matemática, 17(2), 153-166.

Guacaneme, E., y Mora, L. (2012). La educación del profesor de matemáticas como campo de investigación. Revista PAPELES, 4(7), 102-109.

Guacaneme, E., y Mora, L. (2014) “La Educación del Profesor de Matemáticas: ¿Una tendencia investigativa en Educación Matemática?” en Coloquio nacional sobre Problemas y Tendencias de Investigación en Educación Matemática, Bogotá D.C., pp. 1-9

Llinares, S. (2012). Formación de profesores de matemáticas. Caracterización y desarrollo de competencias docente. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática. (10), 53-62

Llinares, S. (2019). Enseñar matemáticas como una profesión. Características de las competencias docentes. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, (18), 30-43.

Ruiz – Hidalgo, J., Flores, P., Ramírez-Ucles, R., y Fernández-Plaza, J. (2019). Tareas que desarrollan el sentido matemático en la formación inicial de profesores. Educación Matemática, 31, 121-143. https://doi.org/10.24844/EM3101.05

Published

2023-11-02
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    132
  • PDF (Español)
    75

How to Cite

Rendón-Mayorga, C. G., Mora-Mendieta, L. C., Morales-Rozo, N., Morales-Rocha, L. V., & Tirado-Maldonado, A. (2023). Caracterización de tareas con sentido para profesores que enseñarán matemáticas, un ejemplo desde la didáctica de la aritmética y el álgebra. MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN, (7). Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1670

Metrics