Así aprendí, así enseño a leer y escribir: prácticas docentes en torno a la enseñanza de la lectoescritura en la ciudad de Antofagasta, Chile

Authors

  • Jacqueline Lorena Ibañez Quezada Instituto Nacional de Capacitación (INACAP)
  • Nelly Yolanda Bayona Ballesterios Universidad Antonio Nariño
  • Marisella Ramírez Buitrago Universidad Antonio Nariño

Keywords:

Teacher training, beliefs, reading, writing, learning

Abstract

Introduction: reading and writing are essential skills in the life and training of children who develop psychomotor, affective, social, and intellectual processes and great interdependence with the environment and the people around them. Objective: to analyze teachers' conceptions about the process of literacy practices in the initial stage of the school context. Methodology: a questionnaire was applied to 32 Chilean Pre-Basic and Basic teachers in a reading and writing workshop in municipal and subsidized schools in the city of Antofagasta. The responses were collected in written form, with a narrative design organized into three categories: teachers' beliefs about the acquisition of reading and writing, teaching practices in the teaching process, and the influence of the environment in process mentioned before. Results: conventional methods (synthetic and analytical) have not had significant changes in the teaching of reading and writing; However, technological resources and pedagogical tools have been introduced to strengthen learning, as well as the qualification of its practices. Conclusions: a fundamental role must be assumed in making pedagogical decisions for the selection of specialized material and innovation in literacy methodologies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

De Gómez, J. V. D., Peñate, M. R., & Escoto, J. P. (2023). El mejoramiento de la formación continua del docente de educación inicial en lectura y escritura. Varona.

Fons-Esteve, M., & Buisán-Serradell, C. (2012). Entrevistas y observaciones de aula:

otra mirada a los perfiles de prácticas docentes. Cultura y Educación,24(4), 401-413.

Gutiérrez-Fresneda, R., & Pozo-Rico, T. (2022). Aprendizaje inicial de la lectura mediante las aportaciones de la neurociencia al ámbito educativo. Literatura y Lingüística, (45), 281-298.

Hermoso López, M. (2022). La adquisición del lenguaje desde generaciones anteriores hasta las actuales.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2018). Metodología de la investigación (Vol. 4, pp. 310-386). México: McGraw-Hill Interamericana.

Morales, L., & Pulido-Cortés, O. (2023). Alfabetización inicial: travesías al mundo de la lectura y la escritura. Praxis & Saber, 14(37), e16292-e16292.

Ríos, I., Fernández, P., & Gallardo, E. I. (2012). Prácticas docentes, condiciones de enseñanza y posibilidades de aprendizaje inicial de la lengua escrita. Cultura y Educación, 24(4), 435-447.

Sánchez, J. A. S. (2023). Narrativas docentes sobre las concepciones de enseñanza de la escritura. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(3), 8183-8197.

Teberosky, A., & Soler, M. (2003). Contextos de Alfabetización Inicial. Barcelona: Universitat de Barcelona. ICE

Tolchinsky, L., Ribera, P., & García-Parejo, I. (2012). Conocimientos iniciales y logros de los alumnos en el aprendizaje de la lectura y la escritura. Cultura y Educación, 24(4), 415-433

Published

2023-11-02
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    98
  • PDF (Español (España))
    60

How to Cite

Ibañez Quezada, J. L., Bayona Ballesterios, N. Y., & Ramírez Buitrago , M. (2023). Así aprendí, así enseño a leer y escribir: prácticas docentes en torno a la enseñanza de la lectoescritura en la ciudad de Antofagasta, Chile. MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN, (7). Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1671

Metrics