Programa de formación de profesores en competencias TIC: una oportunidad para fortalecer la práctica pedagógica
Keywords:
Teacher training, ICT competencies, pedagogical practiceAbstract
The “Everyone to Learn Program” of the Ministry of National Education, allowed for the consolidation of strategies to strengthen competencies in the use of Information and Communication Technologies (ICT). Among teachers from schools with the lowest performance according to state exams. The methodology used prioritized a qualitative approach and pedagogical action research; data collection techniques included field diaries, semi-structured interviews, and participant observation. The process was guided by three methodological phases: deconstruction, reconstruction, and evaluation. The results showed a positive change in teachers' attitudes and motivation toward ICT, as well as increased collaboration and knowledge sharing among them. The study concluded that teacher training in ICT competencies should be increased, as this type of strategy enhances pedagogical practices and redefines the role of educators.
Downloads
References
Acuña, N., Castillo, B., & Ruíz, J. (2017). Implementación del blog institucional para el uso de las tic en las prácticas de aula en la Institución Educativa Técnica Antonio Ricaurte sede primaria urbana del municipio de Santana Boyacá.
Alfie, G., & Veloso, C. (2011). Computacion práctica para docentes: competencias en TIC para dar clases. Mexico: Alfaomega.
Alvarez , W., & Forero , A. (2018). Estudio comparativo de las competencias digitales en el contexto urbano y rural en los educadores de Duitama, Boyacá. CEDOTIC, 3(2), 5-26.
Bautista, S., & Méndez de Cuellar, M. (2015). Prácticas de lectura y escritura mediadas por las TIC en contextos educativos rurales. Revista Científica Guillermo de Ockham, 13(1), 97-107.
Borja, M. (2012). Literatura y medios de comunicación masiva en la lectura para niños y jóvenes. Bogotá: Imprenta UD.
Danielson Danielson, C. (2013). A Framework For Teaching. Alexandria: VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
Díaz, V. (2006). Formación docente. Práctica pedagógica y saber pedagógico. Revista de Educación Laurus, 12(Ext), 88-103.
Doria, R. (2015). Lineamientos de práctica pedagógica. Documento de ajuste a lineamientos de práctica pedagógica de la facultad de educación y ciencias humanas. Montería
Fontán, T. (2005). La formación docente para el uso de las tecnologías de la información y de la comunicación. El guiniguada, (14), 103-118.
Gutiérrez, A. (2008). Las TIC en la formación del maestro. “Realfabetización” digital del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(3)191-206.
Hernández, C., Arévalo, M., & Gamboa, A. (2016). Competencias tic para el desarrollo profesional docente en educación básica. Praxis & Saber, 7(14), 41-69.
Llorente, M. (2008). Aspectos fundamentales de la formación del profesorado en TIC. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (31),121-130.
Ministerio de Educación Nacional [MEN]. (2013). Competencias TIC para el desarrollo profesional docente. Imprenta Nacional. Bogotá D.C.
Ministerio de Educación Nacional [MEN]. (24 de Junio de 2015). Directiva Ministerial No 30 de 2015. Bogotá D.C.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2018). Estándares de tecnologías de la información y la comunicación para la formación inicial docente ISTE
Rentería, P. E. (2004). formación de docentes: Un reto para las escuelas normales superiores y las facultades de educación. Bogotá D.C.: Magisterio.
Restrepo, B. (2004). La investigación- acción educativa y la construcción del saber pedagógico. Revista Educación y Educadores, Vol. 7, 45-55.
Sánchez, Y. (2017). Las TIC como estrategia de formación docente para la gestión académica. Sutamarchán, Boyacá: Educación y territorio.
Sandín, E. (2003). Investigación cualitativa en educación. España: Mc Graw Hill.
Somekh, B. (2010). Utilización de las TICs en el proceso de enseñanza. Revista Docencia y las TICs.
Vaillant, D. (2014). Formación de profesores en escenarios TIC. Revista e-Curriculum, 2(12), 1128-1142.
Downloads
Published
-
Abstract226
-
PDF (Español)44
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.