Desafíos de la educación colombiana frente a la inclusión de las infancias migrantes venezolanas

Authors

  • Martha Liliana Linares Alvarado Universidad Antonio Nariño

Keywords:

Nasa people, ethno-education, weaving, mathematics, inclusion

Abstract

The results of the implementation of a didactic proposal based on ethnomathematics for the strengthening of intercultural dialogue between indigenous peoples and western knowledge are presented. The objective was to evaluate the effectiveness of a didactic strategy for the recognition of the Nasa indigenous people and their own knowledge about weaving with fourth grade students of a school in Bogotá and to establish the relationship between this knowledge and the knowledge proposed in the curriculum for the learning of geometry. For this purpose, an interpretative paradigm and a qualitative methodological approach were used during two phases: the first consisted of interviewing two wise men of the Nasa people to gain access to their own knowledge, and the second consisted of designing and implementing a didactic material during 11 sessions. It was concluded that the development of this type of strategies generates appropriation of cultural and multiethnic diversity and the strengthening of geometric thinking in western students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarez, H. B. (2006). La Etnomatemática en Colombia: un programa en construcción. Boletim de Educação Matemática, 19(26), 1-19.

Alvarez, H. B. (2008). Entrevista al profesor Ubiratan D'Ambrosio. Revista latinoamericana de Etnomatemática, 1(1), 21-25.

Álvarez, H., Higuita Ramírez, C., & Oliveras, M. L. (2014). Una mirada a la Etnomatemática y la Educación Matemática en Colombia: caminos recorridos. Revista Latinoamericana de Etnomatemática: Perspectivas Socioculturales de la Educación Matemática, 7(2), 245-269.

Chavaco, Y. F. (2019). Construcción de Significados Culturales a partir de los Tejidos que Elaboran las Mujeres Nasa de Tierradentro como estrategia de Comunicación para la Pervivencia. Ciencia e Interculturalidad, 25(2), 277-289. https://www.camjol.info/index.php/RCI/article/view/8574/9461

Constitución Política de Colombia [Const]. Art. 7 y 8. 7 de julio de 1991 (Colombia).

D’Ambrosio, U. (2014). Las bases conceptuales del Programa Etnomatemática. Revista Latinoamericana De Etnomatemática Perspectivas Socioculturales De La Educación Matemática, 7(2), 100-107. Recuperado a partir de https://www.revista.etnomatematica.org/index.php/RevLatEm/article/view/126

Fernández, V. E. R., Ipanaque, R. A., Torres, F. D. M. G., Salazar, J. M. R., Caycho, H. E. C., & Gamboa, E. N. E. (2023). Etnomatemáticas y el entorno Universitario.

Fuentes, C. (2014). Descolonizando la escuela: ¿Es Posible Llevar la Etnomatemática al aula?. Revista Latinoamericana de Etnomatemática Perspectivas Socioculturales de la Educación Matemática, 7(2), 222-244.

García, L. P. (2013). El Paradigma Cualitativo–Interpretativo. Ser alumno de doctorado en competencias educativas, 143. http://aulavirtualmx.com/Archivos/LIBRO_SER_ESTUDIANTE.pdf#page=137

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (1998). Lineamientos curriculares. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-89869_archivo_pdf9.pdf

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2006) Estándares básicos de la educación matemática. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-340021_recurso_1.pdf

Morales Beleño, M., Aroca-Araujo, A., & Alvarez Toro, L. J. (2018). Etnomatemáticas y Educación matemática: análisis a las artesanías de Usiacurí y educación geométrica escolar. Revista Latinoamericana De Etnomatemática Perspectivas Socioculturales De La Educación Matemática, 11(2), 120-141. Recuperado a partir de https://www.revista.etnomatematica.org/index.php/RevLatEm/article/view/520

Quiguanás, A. (2011). LOS TEJIDOS PROPIOS: SIMBOLOGÍA Y PENSAMIENTO DEL PUEBLO NASA. Radioteca.net. https://radioteca.net/media/uploads/manuales/2015_08/LOS_TEJIDOS_PROPIOS_SIMBOLOG%C3%8DA_Y_PENSAMIENTO_DEL_PUEBLO_NASA.pdf

Published

2023-11-04
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    36
  • PDF (Español (España))
    25

How to Cite

Linares Alvarado, M. L. (2023). Desafíos de la educación colombiana frente a la inclusión de las infancias migrantes venezolanas. MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN, (7). Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1680

Metrics