Competencias digitales y mediación tic en la formación de educadores. Estudio diagnóstico alterno en escuelas normales de México y Colombia

Authors

  • Pablo Huerta Gaytán Universidad de Guadalajara
  • Johanna Beatriz Ayala Mor 2Escuela Normal Superior de Bucaramanga
  • Gloria Patricia Cristancho Sarmiento Escuela Normal Superior de Bucaramanga
  • Horacio Gómez Rodríguez Universidad de Guadalajara

Keywords:

Educational innovation-580105, training-580303, digital skills-580107, ICT mediation-580105

Abstract

This work is the product of an alternate study as a result of two diagnostic approaches obtained from normal school students, future basic education teachers who are being trained in Mexico and Colombia. The purpose is to know the availability of resources, their knowledge and level of digital competence, as well as the use of ICT during their academic training. The methodology implied applying alternately because it was not at the same time, but the same Likert-type survey, to students of Normal schools from both countries. It was possible to reach conclusions that suggest common and relevant intervention measures for their training or even strengthen the respective academic preparation. The sampling was first applied (in June 2019) to 144 of 172 students (82.28%) of the Normal School for Educators of Arandas (ENEA), in the state of Jalisco, Mexico and (in August 2023) to 126 of 174 (72.41%) from the Escuela Normal Superior de Bucaramanga (ENSB), department of Santander in Colombia. Among the objectives, the following stand out: Evaluate the integration of ICT, availability of mobile or fixed resources, development of skills for the collection, self-management of knowledge, consumption, treatment and evaluation of information carried out by future educators from both countries.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ithurburu, V. (2021). Investigaciones sobre políticas digitales y sistemas educativos en América Latina. De las evidencias del modelo 1 a 1 a la exploración de modelos híbridos. Propuesta Educativa, vol. 2, núm. 56, 28-39.

Lugo, M. T. (2015). Las políticas TIC en la educación de América Latina. Una oportunidad para saldar deudas pendientes. Archivos de Ciencias de la Educación, 24.

María Obdulia González Fernández, P. H. (2019). Competencias digitales esperadas y nuevo rol de futuros docentes en educación básica. En A. E. Panaqué, EDUTEC 2019 Libro de resúmenes de comunicaciones (págs. 1305-1312). Lima, Perú: Pontificia Universidad Católica del Perú. Facultad de Educación.

Perera-Cumerma, L. F.-P. (2013, enero-junio). Las TIC como instrumento de mediación pedagógica y las competencias profesionales de los profesores. VARONA, Revista Científico-Metodológica, No. 56, 15-22.

Pinto-Santos, A. R. y Pérez-Garcias, A. (2022). Gestión curricular y desarrollo de la competencia digital docente en la formación inicial del profesorado. RED. Revista Educación a Distancia, 22(69). http://dx.doi.org/10.6018/red.483551

Published

2023-11-05
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    34
  • PDF (Español (España))
    54

How to Cite

Huerta Gaytán, P., Ayala Mor, J. B., Cristancho Sarmiento, G. P., & Gómez Rodríguez, H. (2023). Competencias digitales y mediación tic en la formación de educadores. Estudio diagnóstico alterno en escuelas normales de México y Colombia. MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN, (7). Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1685

Metrics