Educación mediada por la tecnología y pandemia. ¿Qué se transformó en el proceso de enseñanza-aprendizaje en la escuela colombiana? La visión del docente

Authors

  • Inyi Yadire Alvarado Pedraza Corporación Universitaria Minuto de Dios
  • Ingrid Johana Reyes Parra1 Corporación Universitaria Minuto de Dios
  • Marissa Yanira Reyes Parra Corporación Universitaria Minuto de Dios
  • Miryam Cecilia Riveira Miranda Corporación Universitaria Minuto de Dios

Keywords:

pandemic, confinement, technology-mediated education, teaching and learning

Abstract

The COVID-19 pandemic generated a series of unprecedented challenges in all sectors, including the educational field. The abrupt transition to distance education and the limitations imposed by social distancing measures had a profound impact on educational dynamics. These problems cover academic, social, emotional, and technological aspects that affected students, teachers, parents, and the educational community in general. This research has a qualitative approach of an interpretive, descriptive, and analytical type. The objective was to analyze the transformations that technology-mediated education in times of pandemic has generated in the teaching-learning processes in Colombian educational institutions. The main findings cover aspects such as seeing the teaching process as a general and not a particular model based on the rhythms, learning styles, and multiple intelligences of the students; the evaluation phase is seen as an assignment of evaluative grades, not as a permanent and inherent aspect of the teaching-learning process that must be holistic, participatory, flexible, formative, interpretive, and technical; the absence of digital literacy and lack of resources meant that educators had to face in a complex way a change from the face-to-face education model to one mediated by technology. It is necessary to transform the educational system into one of easy access for the entire community, equality in resources, digital literacy for all educational actors, the generation of flexible policies, and the creation of pedagogical practices in accordance with students' needs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, S., Cuéllar, C., López, B., Adrada, C., Anguiano, R., Bueno, A., y Gómez, S. (2011). Actitudes de los profesores ante la integración de las TIC en la práctica docente: estudio de un grupo de la Universidad de Valladolid. Edutec. Revista electrónica de tecnología educativa, 35. http://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/416/152

Badía, A. y Monereo, C. (2008). La enseñanza y el aprendizaje de estrategias de aprendizaje en entornos virtuales. Psicología de la Educación Virtual (pp.348-367). https://www.researchgate.net/publication/260816138_La_ensenanza_y_el_aprendizaje_de_estrategias_de_aprendizaje_en_entornos_virtuales

Beltrán, R. (2023). Brecha digital después de la pandemia. Indicadores de inclusión digital en el sector educativo. Revista Innova Educación, 5(2), 29–44. https://doi.org/10.35622/j.rie.2023.02.002

Castro, S., y Guzmán de Castro, B. (2005). Los estilos de aprendizaje en la enseñanza y el aprendizaje: Una propuesta para su implementación. Revista de Investigación, (58), 83-102. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=376140372005

Fernández, C. (2017). Neuroeducación en entornos de realidad aumentada. Unife, 13(1), 43-50. https://doi.org/10.33539/tematpsicol.2017.v13n1.1305

Mendoza, L. (2020). Lo que la pandemia nos enseñó sobre la educación a distancia. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos.50, pp. 343-352. https://www.redalyc.org/jatsRepo/270/27063237028/html/index.html

Moreno, S. (2020). La innovación educativa en los tiempos del Coronavirus. Salutem Scientia Spiritus, 6(1). https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1087909

Kalman, J., y Rendon, V. (2016). Uso de la hoja de cálculo para analizar datos cualitativos. Magis, revista Internacional De Investigación En Educación, 9 (18), 29-48. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/view/18059

Sánchez, M. (2015). Evaluación del, para y como aprendizaje.17-35. https://cuaieed.unam.mx/publicaciones/libro-evaluacion/pdf/Capitulo-01-EVALUACION-DEL-PARA-Y-COMO-APRENDIZAJE.pdf

Published

2023-11-05
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    36
  • PDF (Español (España))
    40

How to Cite

Alvarado Pedraza, I. Y., Reyes Parra1, I. J., Reyes Parra, M. Y., & Riveira Miranda, M. C. (2023). Educación mediada por la tecnología y pandemia. ¿Qué se transformó en el proceso de enseñanza-aprendizaje en la escuela colombiana? La visión del docente. MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN, (7). Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1689

Metrics