Percepciones de los docentes de grado cuarto de la Institución educativa oficial Pablo Correa León sede Valle Esther de la ciudad de Cúcuta acerca de los procesos educativos con estudiantes venezolanos

Authors

  • Diana Carolina Moreno Cruz Corporación Universitaria Minuto de Dios
  • Jeniffer Marcela Delvasto Fernández Corporación Universitaria Minuto de Dios
  • Erika Yohana Osorio Hernández Corporación Universitaria Minuto de Dios

Keywords:

perception, inclusion, interculturaty

Abstract

The investigative work was aimed at knowing the perceptions of the fourth grade teachers of the official educational institution Pablo Correa León, Valle Esther headquarters in the city of Cúcuta, about the educational processes with Venezuelan students, stating the successes in the processes and the barriers. educational. It was known that teachers perceive in the educational processes with Venezuelan students, the presence of low academic performance, little responsibility and commitment in the training component. Additionally, they highlight the manifestation of talents in the area of ​​the arts, highlighting the cultural knowledge, worldviews and skills of the population group. Likewise, they observe educational barriers, associated with the difficulties presented in responsibly assuming the educational process; Although, they perceive that students show successes regarding intentions to continue with the learning processes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agencia de la ONU para los Refugiados UNHCR ACNUR (2019). Los flujos de venezolanos continúan constantes, alcanzando ahora la cifra de 3.4 millones. Comunicado de prensa. ACNUR OIM. https://www.acnur.org/noticias/news-releases/los-flujos-devenezolanos-continuan-constantes-alcanzando-ahora-la-cifrade#:~:text=ACNUR%2C%20la%20Agencia%20de%20las%20Naciones%20Unidas%20 para,mundo%20asciende%20en%20este%20momento%20a%203.4%20millones

Castillo Guzmán, E., Universidad del Cauca, Guido Guevara, S. P., & Universidad Pedagógica Nacional. (2015). La interculturalidad: ¿principio o fin de la utopía? Revista colombiana de educación, 1(69), 17–44. https://doi.org/10.17227/01203916.69rce17.44

Echavarría, C. (2003). La escuela un escenario de formación y socialización para la construcción de identidad moral. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 1 (2), 1-26.

Fundación Juntos se puede (2023). Análisis del contexto migratorio en Cúcuta: puntos fronterizos, cooperación internacional y población migrante. Juntos se puede. https://www.juntossepuede.co/wp-content/uploads/2023/07/Analisis-contextomigratorio-Cucuta.pdf

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill. pp. 2-599

Organismo de las Naciones Unidas para la Migración OIM (2020). Encuesta DMT vocación de permanencia de población venezolana en Colombia. Encuesta sobre población venezolana con vocación de permanencia en el territorio colombiano. OIM https://www.r4v.info/sites/default/files/2021- 06/01_INFORME%20NARRATIVO%20ENCUESTA%20DTM%20GENERAL_20200701.pdf

Published

2023-11-23
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    19
  • PDF (Español (España))
    10

How to Cite

Moreno Cruz, D. C., Delvasto Fernández, J. M., & Osorio Hernández , E. Y. (2023). Percepciones de los docentes de grado cuarto de la Institución educativa oficial Pablo Correa León sede Valle Esther de la ciudad de Cúcuta acerca de los procesos educativos con estudiantes venezolanos. MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN, (7). Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1746

Metrics