Impacto de las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC) en la Educación Primaria: Experiencias de Docentes en Bogotá, Colombia.

Authors

  • Manuel Alejandro Carrero Moreno Universidad Antonio Nariño
  • Alexandra Ramírez Cruz Universidad Antonio Nariño
  • Jaider Andrés Ramírez Pacheco Universidad Antonio Nariño

Keywords:

Teacher training for educational innovation,, ICT, education, Technology, teachers

Abstract

The research topic in this study focuses on the "Impact of Information and Communication Technologies (ICT) in Primary Education: Experiences of Teachers in Bogotá, Colombia." This research starts with data collection and analysis along with interviews in the format of semi-structured questions and various sources of information. Our results are evidenced by surveys carried out by 3 Universities in the country that highlight the experiences lived by teachers. Recognizing the strengths
of teachers in the face of ICT. Seeking to make the teaching role visible in the face of the adaptation of ICT in the classroom, it is proposed due to the little documentation found on the Teacher-ICT relationship.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Electrónica de Investigación Educativa, 21, e23, 1-12. doi:10.24320/redie.2019.21.e23.2034

(Erwin, 2016; Morduchowicz, 2012; Ortiz, 2011; Piscitelli, 2009; Shatto,2016; TED,2011), Tomado de Ghitis, T. y Alba, A. (2019). Percepciones de futuros docentes sobre el uso de tecnología en educación inicial. Revista

Krüger, K. (2006). El concepto de sociedad del conocimiento. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, XI (683). Recuperado de http://www.ub.edu/geocrit/b3w-683.htm

Ministerio de educación nacional. (2013). Competencias para el desarrollo profesional docente de la Guía 1 (p. 67).

Nota. Adaptado del Pentagrama Preguntas, de Durán Jiménez, E, Angarita Córdoba, J y Monsalve Gómez, N. (2022). Diseño de estrategia pedagógica desde Moodle para el fortalecimiento de la competenciatecnológica en docentes de básica primaria del colegio el tesoro de la cumbre IED-Bogotá D.C. Universidad de Cartagena.

Ministerio de educación nacional. (2013). Competencias para el desarrollo profesional docente de la Guía 1 (p. 67).

Papert, S. (1980). Mindstorms: children, computers, and powerful ideas. http://ci.nii.ac.jp/ncid/BA04917065

Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (TIC). (s/f). Gov.co. Recuperado el 4 de

septiembre de 2023, de https://mintic.gov.co/portal/inicio/Glosario/T/5755:Tecnologias-de-la-Informacion-y-las- Comunicaciones-TIC

Published

2023-11-23
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    142
  • PDF (Español (España))
    70

How to Cite

Carrero Moreno, M. A., Ramírez Cruz, A., & Ramírez Pacheco, J. A. (2023). Impacto de las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC) en la Educación Primaria: Experiencias de Docentes en Bogotá, Colombia. MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN, (7). Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1751

Metrics