LA IMPORTANCIA DE LA EDUCACIÓN SOCIO-EMOCIONAL EN LA PRIMERA INFANCIA

Authors

  • Valentina Rodríguez Rincón Universidad Antonio Nariño
  • Gabriel González Plazas Universidad Antonio Nariño

Keywords:

inclusion and educational innovation, social-emotional education, child development, teachers, conscious learning

Abstract

Social-emotional education has become a determining factor in the development of young people and has not been taken into account in a crucial way in current learning strategies. We seek, by means of an investigative method of diverse documents of different authors, to give a conceptualization of the importance of socioemotional education in early childhood, as well as to introduce teachers to the idea that socioemotional education has a vital role in the work of the individual as a social and complete being. As a consequence, two points of utmost importance can be identified, one being the introduction of the socioemotional concept and its high influence on personal development in different contexts such as the academic and social ones, on the other hand, various pedagogical strategies are presented that have behind them the work of working on the socioemotional aspect in early childhood, thus helping teachers to expand their methodology by incorporating a series of guidelines that will be of great help.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarez Bolaños, E. (2020). Educación socioemocional. Controversias y Concurrencias Latinoamericanas, 11(20), 388-408.

Calcina Romero, S. L. (2022) Programa de acompañamiento a los padres y madres de familia para la educación emocional de niños y niñas de 4 años en el Centro de Arte y Educación “La Nave de Cartón” de Huancayo.

Catacora Flores, M. A. (2018). El diseño de una imagen de marca como herramienta para combatir la ausencia de talleres de educación socio-emocional en niños, lo cual propicia el incremento de casos de trastorno oposicionista desafiante.

Covarrubias Terán, M. A., Cuevas Jiménez, A., Bernabe Vazquez, L., & Torres Castañeda, M. M. (2022). El autoconocimiento y educación socioemocional en niños de quinto grado de primaria (méxico). Revista Ensino de Ciências e Humanidades-Cidadania, Diversidade e Bem Estar-RECH, 6(2), 8-37.

García, S. N. P. (2021). THE CONSOLIDATION OF SOCIAL-EMOTIONAL LEARNING IN PRIMARY EDUCATION. PANORAMA, 15 (29).

González González, F. J. (2021). Educación moral y emocional en la infancia.

Guillén Baca, E. A. (2018). Educación socioemocional y empatía. Didac, (72), 64-69. Ibáñez-Martínez, N., & Romero Pérez, C. (2019). Promoviendo la competencia socioemocional en la infancia temprana. Estudio de casos. Cuestiones Pedagógicas, 28, 33-47.

Mariscal Prada, M. J. (2023). Educación socioemocional y convivencia en el preescolar de una institución educativa oficial de Bucaramanga.

Valarezo Encalada, C., Figueroa Toledo, C., Soria Bravo, T., & Macancela Lema, E. (2022). La manifestación emocional en la primera infancia: una mirada desde el currículo de educación inicial.

Published

2023-11-23
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    425
  • PDF (Español)
    193

How to Cite

Rodríguez Rincón, V., & González Plazas, G. (2023). LA IMPORTANCIA DE LA EDUCACIÓN SOCIO-EMOCIONAL EN LA PRIMERA INFANCIA. MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN, (7). Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1754

Metrics