LA IMPORTANCIA DEL USO DEL TIEMPO LIBRE Y EL IMPACTO EN EL SUJETO EDUCATIVO

Authors

  • Laura Rodríguez Florez Universidad Antonio Nariño
  • Jhon Serrano Pardo Universidad Antonio Nariño
  • Simón Villareal Vargas Universidad Antonio Nariño

Keywords:

free time, strategies, Educative inclusion and innovation, educative subject

Abstract

Free time is an aspect in life of educative subjects that allows them to develop in academic, personal and professional areas. The proper use of this time is a crucial factor that, depending on how it is used, will have a positive or negative impact. Due to unstructured use of free time, people spend a lot of time behind electronic devices that encourage unhealthy leisure activities. This research aims to analyze the importance of the proper use of free time in the educative subject with the purpose of verifying what benefits its proper use can have. Through a bibliographical review, it is determined that a productive use of free time is important to develop healthy habits and adequate social, emotional and cognitive skills in order to integrate into a changing world.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Beloki, N., Remiro, A., Darretxe, L., & Gezuraga, M. (2022). Tiempo libre educativo para el desarrollo comunitario. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), 52(2), 357-376. [Enlace](https://www.redalyc.org/journal/270/27069733001/)

Caride, J. A., Caballo, M. B., & Gradaílle, R. (2018). Leer en tiempos de ocio: los estudiantes, futuros profesionales de la educación, como sujetos lectores. Ocnos, 17 (3), 7-18. [Enlace](https://doi.org/10.18239/ocnos_2018.17.3.1707)

Felizzola, Y. (2021). El Tiempo Libre como Espacio de Aprendizaje, Crecimiento Personal y Proyección Profesional [Universidad Piloto de Colombia]. [Enlace](http://repository.unipiloto.edu.co/handle/20.500.12277/11343)

Gallegos-Sánchez, J.J., Francisco, J., Villarreal-Angeles, M. & Zamarripa, J.I. (2019). Etapas de cambio en la práctica de actividad física de tiempo libre en estudiantes de secundaria de Victoria de Durango, México. Retos, número 35, 2019 (1o semestre). [Enlace (https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6761727)

Guadarram, L., Thaureaux, L. & Jiménez, Leandra. (2020). La Educación Comunitaria y el Tiempo Libre en los Jóvenes. Un Análisis desde la Educación Popular. Revista de Investigación, Formación y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, ISSN 1390-9789, Vol. 8, No. 1, 2020. [Enlace](https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7405728)

Guevara, R., Urchaga, J., & y Sánchez-Moro, E. (2019). Horas de pantalla y actividad física de los estudiantes de Educación Secundaria. European Journal of Health Research 2019, Vol. 5, No 2(Págs.133-143). [Enlace (https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejhr/article/view/1293/899

Karačić, M. (2022). The Role of Management and School in Organising Primary Students' Free Time. Journal of Education Culture and Society, 13(2), 297-316. [Enlace](https://doi.org/10.15503/jecs2022.2.297.316)

Maroñas, A., Martínez, R., Varela-Garrote, L. (2018). Ocio y tiempos compartidos en familia: una lectura socioeducativa de la realidad gallega Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 32 71-85. [Enlace](https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6621673)

Philp, K. D., & Gill, M. G. (2020). Reframing After-School Programs as Developing Youth Interest, Identity, and Social Capital. Policy Insights from the Behavioral and Brain Sciences, 7(1), 19–26. [Enlace](https://doi.org/10.1177/2372732219892647)

Rodrigo-Moriche, M.P., Goig, R.M., Martínez, I., & Freita, A. (2020). La competencia digital en los programas de formación de ocio y tiempo libre para jóvenes. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 35, 139-153. [Enlace](https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7445648)

Sparr, M., Morrison, C., Miller, K., Bartko, W. T., & Frazier, S. L. (2021). Afterschool programs to improve social-emotional, behavioral, and physical health in middle childhood: A targeted review of the literature.

United States, Department of Health and Human Services, Office of the Assistant Secretary for Planning and Evaluation; United States, Department of Health and Human Services, Office on Women's Health. [Enlace (https://aspe.hhs.gov/sites/default/files/private/pdf/265236/4_MCASP_LiteratureReview.pdf)

Valdivia-Vizarreta, P., Rodrigo-Moriche, M. & Sánchez-Cabrero, R. (2023). Las escuelas de ocio y tiempo libre en España: estudio correlacional de los contenidos formativos transversales. Revista Colombiana de Educación, (87), 227-250. [Enlace](https://doi.org/10.17227/rce.num87-13271)

Published

2023-11-23
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    165
  • PDF (Español (España))
    53

How to Cite

Rodríguez Florez, L., Serrano Pardo, J., & Villareal Vargas, S. (2023). LA IMPORTANCIA DEL USO DEL TIEMPO LIBRE Y EL IMPACTO EN EL SUJETO EDUCATIVO. MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN, (7). Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1758

Metrics