LA INCIDENCIA DE LA EVALUACIÓN FORMATIVA EN LA MOTIVACIÓN DE LOS ESTUDIANTES
Keywords:
Teacher training for educational innovation, formative assessment, motivation, feedback, learningAbstract
This paper seeks to understand the benefits of formative assessment, in contrast to summative assessment, which bases its method on results and not on processes, thus generating disinterest and demotivation in the learning process on the part of students. The objective is to explore and analyze the influence of formative assessment on student motivation, using a methodology based on literature review. The analysis examines a variety of sources, such as previous research and academic articles. The results reveal that formative assessment, by providing continuous feedback and guidance, plays a crucial role in
fostering students' intrinsic motivation. This feedback provides students with a clearer understanding of their progress, creating a sense of achievement and autonomy in their learning process. Through this literature review, it is confirmed that formative assessment contributes to creating a more stimulating and participatory educational environment, thus enhancing their learning process and motivation for learning.
Downloads
References
Acevedo, O. C., Silvia, T. :, & Ojeda, M. (2020). Conviviendo y Aprendiendo de mis Emociones.
Asiú Corrales, L. E., Asiú Corrales, A. M., & Barboza Díaz, O. A. (2021). Evaluación formativa en la práctica pedagógica: una revisión bibliográfica. Revista Conrado, 17(78), 134-139.
Alarcón Bayona, A. L., García Miranda, C. Y., & Sepúlveda Delgado, O. (2018). La evaluación formativa: una herramienta para el desarrollo del pensamiento variacional.
Bizarro Flores, W. H., Paucar Miranda, P. J., & Chambi Mescco, E. (2021). Evaluación formativa: una revisión sistemática de estudios en aula. Horizontes. Revista de Investigación En Ciencias de La Educación, 5(19), 872–891. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i19.244
Catarina Andersson & Torulf Palm (2018) Reasons for teachers’ successful development of a formative assessment practice through professional development – a motivation perspective, Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 25:6, 576-597, DOI:
https://doi.org/10.1080/0969594X.2018.1430685
Díaz López, M. M. (2018). Impacto de la retroalimentación y la evaluación formativa en la enseñanza-aprendizaje de Biociencias. En Educación Médica Superior (Vol. 32, Issue 3). http://scielo.sld.cu
Galarza-Salazar, F. (2021). Evaluación formativa. Una revisión sistemática: conceptos, autorregulación y educación en línea. 593 Digital Publisher CEIT, 6(5–1), 5–17. https://doi.org/10.33386/593dp.2021.5-1.681
López Azahares, H., Alba Castellano, O., & Christian Rodríguez Bello, M. (2021). TITLE: Proposal of a methodology for formative evaluation from the teaching-learning of Geography in high school.
Márquez Gonzales, L. K. (2021). Estudio sobre los factores que afectan la motivación académica con énfasis en las emociones y la evaluación formativa en los estudiantes de secundaria en la Unidad Educativa Tiquipaya Cochabamba-Bolivia. Revista Punto Cero, 26(43), 70–85. https://doi.org/10.35319/puntocero.202143181
Martínez Royert, J. C. (2011). LA EVALUACIÓN: CONCEPTOS, FUNCIONES Y TIPOS.
Torres, J., Chávez, H., & Cadenillas, V. (2021). Evaluación formativa: una mirada desde sus diversas estrategias en educación básica regular. Revista Innova Educación, 3(2), 386–400. https://doi.org/10.35622/j.rie.2021.02.007
Torres Lizarazo, D. F. y Monsalve Flórez, J. A. (2020). Fundamentos psicológicos para integrar la emoción en la evaluación formativa. Rastros Rostros, 22(2), 1-21. doi: https://doi.org/10.16925/2382-4921.2020.02.01
Yepes Villa, E. E., & Gutiérrez Avendaño, J. (2022). Evaluación formativa como proceso mentor en la enseñanza y aprendizaje hacia la calidad educativa.
Downloads
Published
-
Abstract160
-
PDF (Español)75
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.