Modelos y diseños estratégicos virtuales para el aprendizaje en el desarrollo educativo en niños con trastorno del espectro autista.
Keywords:
innovation, educational strategies, autism, virtuality, TEAAbstract
The Information and Communication Technologies (ICT) are resources that have encompassed a broader scope and expansion over the past century up to the present day as modern educational tactics. These tools enable self-learning and the collective construction of knowledge, contributing to better experiences and more meaningful learning for children with Autism Spectrum Disorder (ASD). Methodology: The literature review emerges from a collection of various scientific research studies centered around
education in children with autism, which allows us to develop specific models and strategic designs through the use of ICT. Results: We utilized a total of 10 articles from the period 2014 to 2022, primarily from Colombia, Ecuador, and Spain. The following search engines and databases were considered: Google Scholar, as well as Redalyc, Scielo, and Dialnet. Conclusion: Taking into account recent events, the importance of using and implementing ICT in the teaching and learning process for students with specific educational needs stands out.
Downloads
References
Adams, D., Simpson, K., Davies, L., Campbell, C., & Macdonald, L. (2019). Online learning for university students on the autism spectrum: A systematic review and questionnaire study. Australasian Journal of Educational Technology, 35(6), 111–131.
Antuña, B,. (2016) Aprendizaje de habilidades sociales y enseñanza-específica de interacciones sociales en niños con autismo y síndrome de Asperger: respuestas flexibles y emergencia de nuevas habilidades de comunicación. Universidad de Oviedo.
Badillo-Jiménez, V. T., & Iguarán-Jiménez, A. M. (2020). Uso de las TIC en la enseñanza-aprendizaje de la comprensión lectora en niños autistas. Praxis, 16(1), 55–63.
Buñay Vazquez, C. R., & Campoverde Sánchez, D. J. (2021). Metodología para el desarrollo de habilidades comunicativas en estudiantes con trastorno del espectro autista de la Unidad Educativa Agustín Cueva
Tamariz (Bachelor 's thesis, Universidad Nacional de Educación).
Castañeda, D. M. (2014). Aportes a la enseñanza de la Lengua Castellana y el desarrollo de habilidades comunicativas desde el modelo enseñanza para la comprensión en niños con TEA. Un estudio de caso.
Lozano Martínez, J., Ballesta Pagán, F. J., Alcaraz García, S., & Cerezo Máiquez, M. C. (2016). Las tecnologías de la información y comunicación (TIC) en el proceso de enseñanza y aprendizaje del alumnado con trastorno del espectro autista (TEA). Revista Fuentes, (14), 193–208.
Martínez Hernández, A. L. (2017). Capacitación docente en el diseño de entornos virtuales de aprendizaje como un medio de enseñanza a favor de la inclusión educativa de niños con autismo en educación primaria.
Pinto Díaz, C. (2020). Estrategias de lectura para la enseñanza de las habilidades lectoras en las personas con TEA de alto funcionamiento. MLS Educational Research (MLSER), 4(1).
Rangel, A., (2017). Orientaciones pedagógicas para la inclusión de niños con autismo en el aula regular. Un apoyo para el docente. Telos, 19(1), 81-102.
Ripalda, A. (2021) Aprendizaje virtual y la comunicación en estudiantes con autismo de las unidades educativas particulares del distrito Ambato 18D02. Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación-Carrera de Psicopedagogía.
Downloads
Published
-
Abstract178
-
PDF (Español)49
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.