Unidades Virtuales de Aprendizaje (UVA) y su contribución para el fortalecimiento del idioma extranjero inglés. Revisión bibliográfica.

Authors

  • Michelle Tatiana Duarte Avellaneda Universidad Antonio Nariño
  • Daniela Luna Quilaguy Universidad Antonio Nariño
  • Astrid Carolina Moreno Yepes Universidad Antonio Nariño

Keywords:

Autonomous learning, ICT, Digital resource, english, motivation, VLU

Abstract

This literature review shows the implementation of ICT, UVA, OVA and M - learning as digital resources in different learning environments in the subject of English, in order to demonstrate the strengthening of English language learning processes from various contents addressed with digital resources. Methodology: this study is framed in the bibliographic review of articles between research and publications in the Google Scholar search engine and in the Scielo and Redalyc databases. Results: 10 research articles published in the period 2018 to 2023 are analyzed, in which 70% are implementations that were carried out at different levels of schooling and therefore with specific topics with which the development of student learning is evaluated through the UVAs. Of the articles, 10% were in English and 90% in Spanish. Conclusions: it is evident that at present the UVA are indispensable in different learning environments from basic to higher levels, becoming tools that promote motivation, autonomy and strengthening the
learning of a foreign language.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Berrocal Villegas, C. R., & Ruiz Aguilar, A. F. (2022). CONSTRUCCIÓN COMPARTIDA DEL CONOCIMIENTO EN ENTORNOS VIRTUALES DE APRENDIZAJEEN ESTUDIANTES DE EDUCACIÓN BÁSICA. Chakiñan, Revista De Ciencias Sociales Y Humanidades, (18), 91–107. Google Scholar.

Borja Torresano, S. C., Mascaro Benites, E. M., & Ulli Flores, W. E. (2020). Motivación en el uso de podcast para el desarrollo de competencias comunicativas en el aprendizaje del idioma ingles. Revista Científica Dominio de las Ciencias, Vol. 6(núm. 4), pp. 172-197. Google Scholar.

Carranza Alcántar, M. d. R., Islas Torres, C., & Maciel Gómez, M. L. (2018). Percepción de los estudiantes respecto del uso de las TIC y el aprendizaje del idioma inglés. Apertura (Guadalajara, Jal.), Volumen 10(número 2), pp. 50-63. Scielo.

Dávalos Delgado, M. J. (2023). Diseño de OVAS enfocados en el desarrollo de la habilidad de pronunciación de verbos regulares e irregulares en la asignatura de inglés en el alumnado de 1 BGU de la Unidad Educativa 24 de Julio periodo lectivo 2021-2023. Repositorio Universidad Central del Ecuador. http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/30291/1/FIL-CPCEI-DAVALOS%20MARIA.pdf

García Arias, N., Quevedo Arnaiz, N. V., & Cañizares Galarza, F. P. (2021). La enseñanza del inglés en entornos virtuales de aprendizaje en Uniandes - Santo Domingo, Ecuador. Revista Conrado, 17(81), 66-75. Scielo.

Harvey Arce, N. P., & Cuadros Valdivia, A. M. (2020). Adapting Competitiveness and Gamification to a Digital Platform for Foreign Language Learning. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 15(20), pp. 194–209. Google Scholar.

Jiménez Márquez, C. C. (2023). El uso de las TIC para ampliar y fortalecer el vocabulario de inglés de los estudiantes de undécimo grado de la Institución Educativa San Antonio de Padua, del municipio de Soledad Atlántico. Repositorio Universidad Nacional Abierta y a Distancia - UNAD. https://repository.unad.edu.co/bitstream/handle/10596/55903/ccjimenezma.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Noble Martínez, K. A. (2023). Diseño de un objeto virtual de aprendizaje (OVA) como apoyo en el proceso de aprendizaje en el área del idioma extranjero inglés. Repositorio Universidad de Córdoba. https://repositorio.unicordoba.edu.co/bitstream/handle/ucordoba/7576/Karina%20Andrea%20Noble%20Martinez.pdfsequence=1&isAllowed=y

Parra Diettes, D. C. (2022). Creación de objetos virtuales de aprendizaje para el desarrollo de competencias tecnológicas y el aprendizaje del inglés como lengua extranjera. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, vol. 27(núm. 2), pp. 527-546. Redalyc.

Quispe-Urco, N. E. (2023). WebApps para Entornos Virtuales de Aprendizaje (EVA) y su uso en asignaturas de educación básica. YUYAY: Estrategias, metodologías & Didácticas Educativas, 2(1), pp. 108-122. Google Scholar.

Published

2023-11-26
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    24
  • PDF (Español (España))
    9

How to Cite

Duarte Avellaneda, M. T., Luna Quilaguy, D., & Moreno Yepes, A. C. (2023). Unidades Virtuales de Aprendizaje (UVA) y su contribución para el fortalecimiento del idioma extranjero inglés. Revisión bibliográfica. MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN, (7). Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1777

Metrics