La Práctica Pedagógica un Contexto de Resignificación en los Escenarios Educativos de los Estudiantes de Licenciatura en Educación Infantil.

Authors

  • Beatriz Ginneth Espinosa Castelblanco Universidad Santo Tomás

Keywords:

Vocational Training, Reflexive Practice, Educational Scenarios, Early Childhood Pedagogy Degree, Pedagogical Practice

Abstract

At the current times the reflective practice in the initial teacher training, as a strategy for the reflection about the teaching assignment and the overview of the bachelor in the context of the Education in Colombia, it plays an essential role towards the development of the pedagogical practices from the former students in early childhood education programs. In the methodology, hermeneutics is used in the discourse analysis of teachers in training, tutors and practice teachers and accompanying teachers in the practice centers. In this analysis, it is essential to transform the often reductionist view of pedagogical experiences, and that future teachers manage to resolve their own fears due to the lack of practice and the need to acquire professional competencies. Regarding the objectives and subsequent conclusions, the importance of the development of reflective practice as an essential element for the professional and personal growth of students of Early Childhood Pedagogy is emphasized, as it will allow them to improve their teaching, adapt to diversity, connect theory and practice, and develop problem-solving skills and self-awareness, thus contributing to the quality and effectiveness of early childhood education in Colombia.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Código de infancia y adolescencia [CIA]. Ley 1098 de 2006. 8 de noviembre de 2006 (Colombia).

Flaborea Favaro, R. (2016). La formación inicial práctica del maestro de educación infantil: el caso de una universidad pública en Colombia.

Fandiño Cubillos, G., & Pulido González, J. (2008). Trayectorias y rutas posibles para la investigación en educación infantil. Colección CIUP 41 años.

Resolución 15853 de 2017, Ministerio de Educación Nacional, (7). ((8) Resolución 02041 de 2016, [Ministerio de Educación Nacional].

Rivera, F., Hermosilla, P., Delgadillo, J., & Echeverría, D. (2021). Propuesta de construcción de competencias de la formación 4.0 Formación universitaria, 14(2), 75-84

Sayago, S. (2014). El análisis de investigación cualitativa y cuantitativa en las ciencias sociales. Cinta de moebio, (49), 1-10.

Vain, P. D. (2012). El enfoque interpretativo en investigación educativa: algunas consideraciones teórico-metodológicas. Revista de educación, 4(4), 37-45.

Valladares, C. A. & Pichs, A. E. (2017). Practica preprofesional: para promover los intereses profesionales. Revista Conrado, 13(59), 43-5

Published

2023-11-27
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    44
  • PDF (Español (España))
    17

How to Cite

Beatriz Ginneth Espinosa Castelblanco. (2023). La Práctica Pedagógica un Contexto de Resignificación en los Escenarios Educativos de los Estudiantes de Licenciatura en Educación Infantil. MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN, (7). Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1780

Metrics