Análisis de prácticas emprendedoras. Estudio de caso Institución Educativa San Agustín

Authors

  • Natalia Salazar Cifuentes Fundación Universitaria de Popayán

Keywords:

curriculum renewal, education, pedagogy, skill, youth

Abstract

In Colombia, guidelines have been directed to promote the culture of entrepreneurship in all educational levels of the country since the promulgation of Law 1014 of 2006. However, the results are not very encouraging compared to the measurement of its impact and applicability of the rule; This is why it is necessary to study the behavior of educational institutions regarding this issue. This research was carried out under a mixed methodology, of a descriptive type, being a case study. The partial results made it possible to identify various approaches and methodologies to promote results in entrepreneurial education, in addition to recognizing the plans and actions that this institution has carried out in terms of entrepreneurship. Knowing that although a planning and projection of resources is carried out, where specific classroom projects and entrepreneurship projects are carried out in coordination with the environment, it is necessary to strengthen the supervision of activities, the evaluation of scopes and the fulfillment of planning, in addition to including in the Institutional Educational Project, spaces and specific themes related to entrepreneurship.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ayoujil, O. (2017). Hacia la mejora de la competencia emprendedora en educación secundaria: un estudio piloto en la ciudad de Melilla. Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades Del Campus de Melilla, 127-149.

Bernal, A., and Cárdenas, A. (2017). Evaluación del potencial emprendedor en escolares. Una investigación longitudinal . Educación XX1, 20, 73–94.

Delgado, K., Gadea, W., & Vera, S. (2018). Rompiendo Barreras en la Investigación, 1-39

Gómez, O. (2023). Actitudes emprendedoras de estudiantes universitarios: caso de una institución de educación superior en Colombia. Tendencias, 24(1), 174–197.

Guarnizo, C., Vargas, G., Rodrigo, J., & Moreno, V. (2015). La cultura del emprendimiento y la empresarialidad en instituciones educativas de Colombia: realidades y oportunidades 6 (2), 227-234

Plan Nacional de Desarrollo. (2018). Pacto por Colombia, pacto por la equidad. 1-220

Politica Nacional de Emprendimiento. (2020). CONPES Consejo Nacional de Política Económica y Política Nacional de Emprendimiento 8-94

Ramirez, M., Rivas, E., & Cardona, C. (2019). El estudio de caso como estrategia metodológica. Espacios, 40(23), 1–8.

Ramírez, M. S., & Lugo, J. (2020). Revisión sistemática de métodos mixtos en el marco de la innovación educativa. Comunicar, 28(65), 9–20.

Rodríguez, A. M. (2016, April 9). La importancia del emprendimiento en la educación media en Colombia. 4-23

Vásquez, L. (2023). Modelo educativo universitario y la percepción de titulados respecto a la competencia, emprendimiento y gestión con responsabilidad social de una universidad privada en Chile. Autoctonía (Santiago), 7(1), 505.

Published

2023-11-27
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    32
  • PDF (Español (España))
    12

How to Cite

Salazar Cifuentes, N. (2023). Análisis de prácticas emprendedoras. Estudio de caso Institución Educativa San Agustín. MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN, (7). Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1783

Metrics