El uso de las TIC´S en la enseñanza del inglés
Keywords:
ICTs, english, innovation, teaching, learningAbstract
English is a communicative competence and skill that continues to gain more relevance in the 21st century, which suggests that it is necessary to work from different areas to strengthen this second language. One aspect to take into account is the different teaching tools that are used to learn English and, often, although it is not expected, it is a factor that mediates between the teacher and the student, which allows producing methodological innovation and enhance the interest of students to learn. The objective of this study is to show the main factors or aspects related to the use of ICT in English language teaching. The methodology used in the present research was based on a systematic review of different articles and scientific journals, another aspect that was taken into account at the time of carrying out the selection of such, articles were their years of publication, which had to govern between 2018 and 2023, in this way we could ensure relevant results on how ICTs are used in the process of teaching a second language "English" and evidenced the positive and negative aspects to be considered as: the advantages of using technology in the classroom, how ICT motivated students to actively participate during the class and the complications that could arise from the recurrent use of ICT in the classroom.
Downloads
References
Antonio Cruz, C. L., & Carrión Rodríguez, J. D. Uso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en la enseñanza-aprendizaje del inglés, una revisión de literatura. Espacio I+D, Innovación más Desarrollo, 12(33). https://doi.org/10.31644/IMASD.33.2023.a02
Aguirre Idrogo, Yesica Mabel, Vargas Navarro, Rachel, Huaman Guzmán, Abraham Moises, & Gutierrez Narrea, Giovanna Sonia. (2021). Uso de las TIC en la comprensión de textos del idioma Ingles en estudiantes de secundaria. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(21), 72-82. Epub 00 de diciembre de 2021.https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i21.285
Alvarado, P et al (2021) Los recursos virtuales como herramienta fundamental en el proceso de enseñanza y aprendizaje del idioma inglés en la educación superior. Polo del conocimiento. Vol.6 20 paginas.
Arteaga Lopez. C. (2010). Uso de las TICs para el aprendizaje del inglés en la Universidad Atonoma de Aguascalientes. Apertura. Vol. 3
Carranza Alcántar, María del Rocío; Islas Torres, Claudia y Maciel Gómez, Mónica Lizbeth. (2018). Percepción de los estudiantes respecto del uso de las TIC y el aprendizaje del idioma inglés. Apertura, 10 (2), pp. 50-63. http://dx.doi.org/10.32870/Ap.v10n2.1391
Gutierrez, B. A., ...[et al.]. (2021). Application of the ICTs in the educational sector: a review of the scientific literature of the last 5 years [Aplicación de las TICs en el sector educativo: una revisión de la literatura científica de los últimos 5 años ]. Apuntes Universitarios, 12(1). https://doi.org/10.17162/au.v11i5.929
Gómez, C., Ramírez, J., González, O. y., Chuc, I. (2019). El uso de las TIC en la Enseñanza del Inglés en las Primarias Públicas. Revista de Estudios y Experiencias en Educación. Doi: 10.21703/rexe.20191836gomez4
Intriago Cedeño, J. G. (2020). TIC en la enseñanza y auto-aprendizaje del idioma inglés en los estudios de educación superior. SKOPOS. Revista Internacional De Traducción E Interpretación, 10, 65–85. https://doi.org/10.21071/skopos.v10i.12759
Ortiz Rodriguez, H. G., & Tejeda Díaz, R. (2023). Uso de las TIC para el aprendizaje del idioma inglés para estudiantes de secundaria. Revista Cognosis. ISSN 2588-0578, 8(EE1), 127–142. https://doi.org/10.33936/cognosis.v8iEE1.5301
Pacheco-Alejandro, E. Z. (2022). Los medios digitales para la enseñanza y aprendizaje del idioma ingles: retos educativos a nivel de secundaria. Domino De Las Ciencias, 8(2), 1360–1373. https://doi.org/10.23857/dc.v8i2.2710
Valera Yataco, P., Torres Castro, M. Y., Vásquez Valdivia, M. I., & Lescano López, G. S. (2023). Aprendizaje del idioma inglés a través de herramientas digitales en educación superior: revisión sistemática. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 7(27), 200–211. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i27.507
Zamora-de-González, B. C. (2022). Aprendizaje del Inglés a través de las TIC: Una visión hermenéutica desde la mirada de sus protagonistas. Prohominum, 2(2), 26–47. https://doi.org/10.47606/ACVEN/PH0007 (Original work published 5 de junio de 2020)
Downloads
Published
-
Abstract194
-
PDF (Español)60
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.