Measurement of the school climate in district educational institutions of Bogotá through virtual tools according to the perception of the students

Authors

  • Claudia Patricia Abello Universidad Antonio Nariño
  • David Camargo Universidad Antonio Nariño

Keywords:

measurement, school climate, Bogotá, virtual tool, students perception

Abstract

Design a virtual system for measuring the school climate in Bogotá's IEDs, based on the perception of students in cycles three and four.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, E. (2015). Violencia escolar: variables predictivas en adolescentes gallegos (tesis doctoral). Universidad de Vigo. Ourense-España. Recuperado de: http://www.investigo.biblioteca.uvigo.es/xmlui/bitstream/handle/11093/301/Violencia%20escolar.pdf?sequence=1

Ávila, A; Bromberg, P.; Salazar, B. y Villamil, M. (2014) Clima escolar y victimización en Bogotá, 2013. Encuesta de convivencia escolar. Secretaría de educación del distrito, Bogotá.

Bromberg, P.; Pérez, B. y Jaramillo, P. (2016) Clima escolar y victimización en Bogotá, 2015. Encuesta de convivencia escolar. Secretaría de educación del distrito, Bogotá.

Chaux, E. (2012). Educación, convivencia y agresión escolar. Bogotá: Ediciones Uniandes. Taurus, Santillana.

Crick, R. , Grotpeter, K. (1995). Agresión relacional, género y ajuste sociopsicológico. American Psichological Association. 66(3), 710–722. https://doi.org/10.2307/1131945

Fernández, G., Pfaff, E. (2016). Bullying: acoso escolar, amenazas e intimidación entre niños y adolescentes, ¿qué está pasando? Recuperado de https://www.tupediatraonline.com/consultas-frecuentes/2016/11/11/bullying-acoso-escolar-amenazas-e-intimidacion-entre-ninos-y-adolescentes-que-esta-pasando/

Ministerio de Educación Nacional. (2015). Guía para el mejoramiento institucional de la autoevaluación al plan de mejoramiento. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-177745_archivo_pdf.pdf

Milicic, N. & Arón, A.M. (2012). Climas sociales tóxicos y climas sociales nutritivos para el desarrollo personal en el contexto escolar. Recuperado de http://psicologiaporlavida.blogspot.com/2012/02/climas-sociales-toxicos-y-climas.html

Organización Mundial de la Salud. (2002). Primer informe mundial sobre la violencia y la salud. Recuperado de http://www.who.int/mediacentre/news/releases/pr73/es/

Pareja, J. (2002). La violencia escolar en contextos interculturales. Un estudio en la ciudad Autónoma de Ceuta (tesis doctoral). Universidad de Granada. Granada-España. Recuperado de http://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/931/16080889.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Parke, R.D. y Slaby, R.G. (1983). “The development of aggression”. En P.H. Mussen (Ed.), Handbook of Child Psychology (pp. 547-641). New York: Wiley.

Sabogal, A., Sabogal, I. (2017). El juego como mediación pedagógica: estudio de caso sobre percepciones de la comunidad educativa del I.E.D. Montebello respecto al clima escolar (tesis de maestría). Universidad Antonio Nariño. Bogotá D.C., Colombia.

Sánchez, I. (27 de diciembre de 2009). “Clima Escolar y Resolución De Conflictos”. En: Inmasanchez’s Blog [mensaje de un blog]. Recuperado de https://inmasanchez.wordpress.com/2009/12/27/clima-escolar-y-resolucion-deconflictos

Published

2021-07-16
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    119
  • PDF (Español (España))
    38

How to Cite

Abello, C. P. ., & Camargo, D. . (2021). Measurement of the school climate in district educational institutions of Bogotá through virtual tools according to the perception of the students. MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN, (3), 34–38. Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1132

Issue

Section

Ponencia

Metrics