Orientaciones pedagógicas que enriquezcan las prácticas evaluativas universitarias desde TIC y Ludoevaluación

Authors

  • Cinthia Milena Astorga Acevedo Corporación Universitaria Americana

Keywords:

Assessment, Ludoevaluación, ICT, Higher Education, innovation

Abstract

In this writing, pedagogical guidelines are proposed related to the design, development and evaluation of experiences enriched with Ludoevaluación, an alternative strategy to traditional assessment, which takes advantage of the benefits provided by Information and Communication Technologies (ICT) and the principles pedagogical aspects of Ludoevaluation. This idea arises due to the fact that in higher education it is evident that the development of evaluative practices focused on qualifying and categorizing students still persists, which is why it is necessary to resignify the entrenched technical strategies and return the gaze to the formative and rewarding sense of formative assessment. That is why the transformation potential that ICT can generate compared to evaluative methodologies is recognized. The research is methodologically framed from a qualitative approach and uses several of the stages that structure the ADDIE and ASSURE instructional design models. At the end of this study, the results are the construction of pedagogical orientations to be considered from the theoretical, pedagogical, methodological and technical fields for ludoevaluative experiences with the potential to be implemented as support for university assessment processes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Belloch, C. (2013). Modelos de Diseño Instruccional [mensaje en un blog]. Recuperado el 1 de febrero de 2017, a partir de http://www.uv.es/bellochc/pedagogia/EVA4.wiki?1

Borjas, M. (2013). La ludoevaluación en la Educación Infantil. Más que un requisito, un asunto serio. Colombia: Universidad del Norte

Borjas, M., Astorga, C. y Cruz, P. (2018). La vieja visión de la nueva evaluación: Contradicciones de la evaluación en el siglo XXI. Revista ESPACIOS, 39(17), 1. Recuperado de http://w.revistaespacios.com/a18v39n17/18391701.html#uno Castillo, S. y Cabrerizo, J. (2010). Evaluación educativa de aprendizajes y competencias. Madrid: Pearson Educación

Gil, J. (2012). La evaluación del aprendizaje en la Universidad según la experiencia de los estudiantes. Estudios sobre Educación, 22, 133-153. Recuperado de http://dadun.unav.edu/bitstream/10171/22636/2/ESE22-07-Gil-Flores.pdf Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.

Hamodi, C., López, V. y López, A. (2015). Medios, técnicas e instrumentos de evaluación formativa y compartida del aprendizaje en educación superior. Perfiles educativos, 37(147), 146-161. Recuperado el 1 de febrero de 2017, a partir de http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v37n147/v37n147a9.pdf Lukas, J, y Santiago, K. (2014). Evaluación educativa. Recuperado de http://site.ebrary.com/lib/unortesp/reader.action?docID=11028733 Ministerio de Educación Nacional. (2013). Competencias TIC para el Desarrollo Profesional Docente. Recuperado el 8 de febrero de 2017, a partir de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/micrositios/1752/articles-318264_recurso_tic.pdf Rueda, M. (2013). La evaluación educativa: análisis de sus prácticas. México: UNAM. Recuperado el 1 de febrero de 2017, a partir de https://books.google.com.mx/books?id=IJcos6TQn3IC&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=falseSánchez Sánchez, T. (2013). La evaluación educativa como dispositivo de constitución de sujetos. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 11(2), 755-767. Recuperado el 1 de febrero de 2017, a partir de http://www.redalyc.org/pdf/773/77329818021.pdfTague

Vargas, I. (2012). La entrevista en la investigación cualitativa: nuevas tendencias y retos. Revista calidad de educación superior, 3(1), 119-139.Recuperado el 01 de febrero de 2017. Recuperado de enhttp://investiga.uned.ac.cr/revistas/index.php/revistacalidad/article/view/436/331

Published

2022-08-19
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    417
  • PDF (Español)
    67

How to Cite

Astorga Acevedo, C. M. (2022). Orientaciones pedagógicas que enriquezcan las prácticas evaluativas universitarias desde TIC y Ludoevaluación. MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN, 1(5), 126–133. Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1409

Issue

Section

Ponencia

Metrics