El poder de la colaboración: superando los obstáculos en la construcción de grupos de estudio en la formación de posgrados a nivel de especialización en Colombia
Keywords:
Teaching process, study, postgraduate, trainingAbstract
This qualitative research on postgraduate students in study groups in Colombia found that collaboration enhances training through knowledge exchange, collective construction of meanings, diversity of perspectives, and development of communication and team skills. However, obstacles such as lack of commitment, coordination problems, and imbalance in individual and group contributions can hinder this process. To improve the quality of postgraduate training, it is recommended to implement strategies that foster student commitment, effectively manage time, and balance the contributions of all group members.
Downloads
References
Abril, D. J. (2021). Factores asociados al fortalecimiento de investigación en los docentes universitarios en Bogotá. Recuperado de: http://hdl.handle.net/20.500.12495/7457
Figueroa Rodríguez, M., & Torres López, L. D. (2019). Una iniciativa innovadora para estudiantes de posgrado. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación", 19(1), 1-24. https://doi.org/10.15517/aie.v19i1.35060
Gutiérrez O., J. A., Mondragón M., V., & Santacruz M., L. C. (2019). Expectativas, necesidades y tendencias de la formación en educación superior en Colombia en pregrado y posgrado: entre la deserción– perfil y vocación profesional. Universidad & Empresa, 21(37), 313-345.
Jerónimo-Arango, L. C., & Yaniz, C. (2019). Uso y Desarrollo de Estrategias de Enseñanza en Programas de Educación: Prácticas de Estudiantes de Grado y Posgrado en Colombia. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 15(2), 158-179. https://doi.org/10.17151/rlee.2019.15.2.8
Núñez Herrera, A. D., & Fernández Urquiza, M. (2019). La superación de posgrado: una herramienta imprescindible para el desarrollo profesional. MediSur, 17(2), 162-164.
Downloads
Published
-
Abstract57
-
PDF (Español)51
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Luis Alberto Cárdenas Otaya
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.