El poder de la colaboración: superando los obstáculos en la construcción de grupos de estudio en la formación de posgrados a nivel de especialización en Colombia

Authors

  • Luis Alberto Cárdenas Otaya Fundación Universitaria Minuto de Dios

Keywords:

Teaching process, study, postgraduate, training

Abstract

This qualitative research on postgraduate students in study groups in Colombia found that collaboration enhances training through knowledge exchange, collective construction of meanings, diversity of perspectives, and development of communication and team skills. However, obstacles such as lack of commitment, coordination problems, and imbalance in individual and group contributions can hinder this process. To improve the quality of postgraduate training, it is recommended to implement strategies that foster student commitment, effectively manage time, and balance the contributions of all group members.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abril, D. J. (2021). Factores asociados al fortalecimiento de investigación en los docentes universitarios en Bogotá. Recuperado de: http://hdl.handle.net/20.500.12495/7457

Figueroa Rodríguez, M., & Torres López, L. D. (2019). Una iniciativa innovadora para estudiantes de posgrado. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación", 19(1), 1-24. https://doi.org/10.15517/aie.v19i1.35060

Gutiérrez O., J. A., Mondragón M., V., & Santacruz M., L. C. (2019). Expectativas, necesidades y tendencias de la formación en educación superior en Colombia en pregrado y posgrado: entre la deserción– perfil y vocación profesional. Universidad & Empresa, 21(37), 313-345.

Jerónimo-Arango, L. C., & Yaniz, C. (2019). Uso y Desarrollo de Estrategias de Enseñanza en Programas de Educación: Prácticas de Estudiantes de Grado y Posgrado en Colombia. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 15(2), 158-179. https://doi.org/10.17151/rlee.2019.15.2.8

Núñez Herrera, A. D., & Fernández Urquiza, M. (2019). La superación de posgrado: una herramienta imprescindible para el desarrollo profesional. MediSur, 17(2), 162-164.

Published

2023-11-01
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    35
  • PDF (Español (España))
    24

How to Cite

Cárdenas Otaya, L. A. (2023). El poder de la colaboración: superando los obstáculos en la construcción de grupos de estudio en la formación de posgrados a nivel de especialización en Colombia. MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN, (7). Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1656

Metrics