Fortaleciendo escenarios educativos de paz desde el análisis de la normalización y la detección oportuna del acoso escolar en las prácticas pedagógicas docentes

Authors

  • John Jairo Pérez-Vargas Corporación Universitaria Iberoamericana
  • Carlos Andrés Guapacha-Pascuasa Corporación Universitaria Iberoamericana
  • María Antonia Peña-Quintana Corporación Universitaria Iberoamericana
  • Ciro Javier Moncada-Guzmán Corporación Universitaria Iberoamericana

Keywords:

Coexistence, Bullying, school, Observer, teacher

Abstract

Bullying is a form of violence that occurs in schools and can have serious consequences for the victims. It is characterized by physical, verbal or emotional violence that is repeated over time and occurs between students in the same school. The normalization of bullying by teachers is a factor that hinders the detection and treatment of cases. Teachers who normalize bullying tend to tolerate or ignore these behaviors, which makes victims feel alone and unsupported. This phenomenon has a negative impact on the school climate and on the development of students, as victims of bullying may suffer physical, psychological and emotional damage, and have difficulties in learning and in relating to others. This work is the result of a research project that aims to analyze how the normalization of bullying by teachers affects the detection and care of cases. It is expected that the results of the research will help to socialize the characteristics of bullying, so that appropriate pedagogical tools and strategies for its detection and prevention can be designed and implemented.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Castillo, C. y Mijangos, J. (2016). Procesos de normalización, tolerancia y silencio respecto de la violencia en y alrededor de la escuela primaria. En Carrillo, Las violencias en los entornos escolares (14-34). Universidad de Guadalajara.

Castro, Á., Niño, J. y Fernández, F. (2020). El acoso escolar como oportunidad para mejorar la convivencia en el aula. Educación y humanismo, 22(38), 1-13.

Congreso de la República (2013) Ley 1620. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles327397_archivo_pdf_proyecto_decreto.pdf

Corte constitucional (2015). Sentencia T – 478 de 2015, sala quinta de revisión.

Echeverri, M. y Vargas-González, J. (2018). Actores del acoso escolar. Revista Médica de Risaralda, 24(1), 60-66.

Menéndez Santurio, J. I., Fernández-Río, J., Cecchini Estrada, J. A., y González-Víllora, S. (2020). Connections between bullying victimization and satisfaction/frustration of adolescents basic psychological needs. Revista de Psicodidactica, 25(2), 119-126. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2019.11.002

Ministerio de Educación Nacional (2020) Guías pedagógicas para la convivencia escolar, ley 1620 de 2013 – decreto 1965 de 2013, Sistema nacional de convivencia escolar.

Pérez, J., Ramírez, J. y Rojas, J. (2020). La investigación documental como sustento de la investigación social y educativa. En. J. Pérez y J. Nieto: Reflexiones Metodológicas de investigación educativa: Perspectivas sociales, (pp. 105-135). Ediciones USTA. https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/31292/Obracompleta.Coleccion440.2020Perezjohn.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Podestá, S. P. (2019). Metáforas del rol docente en una intervención sobre acoso escolar. Psicoperspectivas, 18(1), 1-11. http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol18-issue1-fulltext1451

Ruiz (2016), Marco legal y jurisprudencial del acoso escolar en Colombia 10 años de jurisprudencia constitucional, Revista Temas Socio Jurídicos Vol. 36 N° 71 Julio – Diciembre de 2016pp. 49 – 82ISSN 0120-8578 recuperado de: https://revistas.unab.edu.co/index.php/sociojuridico/article/view/2639/2239

Published

2023-11-02
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    91
  • PDF (Español (España))
    57

How to Cite

Pérez-Vargas, J. J., Guapacha-Pascuasa, C. A., Peña-Quintana, M. A., & Moncada-Guzmán, C. J. (2023). Fortaleciendo escenarios educativos de paz desde el análisis de la normalización y la detección oportuna del acoso escolar en las prácticas pedagógicas docentes. MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN, (7). Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1662

Metrics