Fortalecimiento de las prácticas pedagógicas investigativas a partir del diseño universal para el aprendizaje

Authors

  • Diana Espinoza Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
  • Jorge Mora Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
  • María H. Grijalbo Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Keywords:

Teacher Training, Universal Design for Learning, Pedagogical Practice, Diversity, Teaching

Abstract

This work shows the results of the experiences in pedagogical practices of the students enrolled in the mathematics major at the Pedagogical and Technological University of Colombia. These experiences were developed in the elective course Universal Design for Learning - DUA and through the practice of inclusive education, and they were carried out in different institutions located in the municipality of Duitama, Boyacá. The purpose was to strengthen the pedagogical practices of teachers in training who, due to the COVID-19 pandemic, had to cut short their first experiences in the classroom. The methodology was based on the observation and characterization of each educational space, the strategy designs based on the DUA, the implementation of these strategies in the classroom, and finally, the collection and qualitative analysis of this data. The conclusion is that the DUA approach brings forth innovation in teaching processes, eliminates barriers, and strengthens educational practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Congreso de la República de Colombia (febrero 27 de 2013). Ley estatutaria 1618. Por medio de la cual se establecen las disposiciones para garantizar el pleno ejercicio de los derechos de las personas con discapacidad. Recuperado de http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_1618_2013.html

Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. Buenos aires: Siglo XXI.

Hurtado, J. (2012). Metodología de la investigación. Guía para la comprensión Holística de la ciencia. Quirón.

Ministerio de Educación Nacional. (agosto de 2017). Por el cual se reglamenta en el marco de la educación inclusiva la atención educativa a la población con discapacidad. Recuperado de http://es.presidencia.gov.co/normativa/normativa/DECRETO%201421%20DEL%2029%20DE%20AGOSTO%20DE%202017.pdf

Naciones Unidas. (s. f.). Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad y Protocolo Facultativo. Bogotá: Fundación Saldarriaga Concha.

Pastor, A. (2016) Diseño Universal para el Aprendizaje: Educación para todos y prácticas de enseñanza inclusiva. Ediciones Morata.

Ramírez, R. (2008). La pedagogía crítica: Una manera ética de generar procesos educativos. No. 28, 108-119. http://www.scielo.org.co/pdf/folios/n28/n28a09.pdf

Resolución 18583 de 2017 [Ministerio de Educación Nacional]. Por la cual se ajustan las características específicas de calidad de los programas de Licenciatura para la obtención, renovación o modificación del registro calificado, y se deroga la Resolución 2041 de 2016. 15 de septiembre de 2017.

Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. (2021). Fundamentos del Componente Pedagógico y Didáctico de las Licenciaturas en la UPTC en sus Diversas Modalidades.

Published

2023-11-02
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    72
  • PDF (Español (España))
    59

How to Cite

Espinoza, D., Mora, J., & Grijalbo, M. H. (2023). Fortalecimiento de las prácticas pedagógicas investigativas a partir del diseño universal para el aprendizaje. MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN, (7). Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1669

Metrics