Desarrollo del pensamiento métrico a través de estrategias pedagógicas en educación matemática

Authors

  • Yudy Solanyi Ospitia Ramírez Universidad Antonio Nariño
  • Martha Merchán Universidad Antonio Nariño

Keywords:

Metric thinking, mathematics education, teaching strategies

Abstract

This analysis focuses on pedagogical strategies to develop metric thinking in mathematics education. It examines research highlighting the importance of relating mathematics to everyday life. Strategies such as contextualization in metric environments, technology integration, cooperative learning, and interactive labs are explored in detail. Each approach has its advantages and disadvantages, and their choice should be based on specific objectives and resources. Adapting strategies to the students' cognitive level is crucial. In summary, there is no one-size-fits-all strategy; diversification and customization are key to developing a solid metric thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araujo, D. (Junio, 2020). Desarrollo del pensamiento métrico espacial a través de la implementación de un laboratorio de geometría interactivo. Espacios, 41(35), 170-184. https://www.revistaespacios.com/a20v41n35/a20v41n35p14.pdf

Escorcia Mercado, J., Chaucanés Jácome, A. E., Medrano Suarez, A., y Therán Palacio, E. (2013). Estrategias didácticas para potenciar el pensamiento matemático a partir de situaciones del entorno métrico en estudiantes de educación básica y media del municipio de Sincelejo. Revista Científica, 17(2), 360–364. https://doi.org/10.14483/23448350.7075

Ferrer, A. (2017). Fortalecimiento del pensamiento métrico y del pensamiento espacial-geométrico a partir de un proyecto de aula utilizando las TIC como recurso de enseñanza: El caso de los volúmenes [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Colombia]. Repositorio Institucional – Universidad Nacional de Colombia.

Huang, H.-M. E. (2020). Effects of Grade Level and Object Size on Students’ Measurement Estimation Performance. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(12), em1923. https://doi.org/10.29333/ejmste/9342

Martí, R. (2013). Estudio de las magnitudes y su medida mediante el aprendizaje cooperativo en 5° de primaria [Tesis de maestría, Universidad Internacional de la Rioja]. Repositorio Institucional – UNIR.

https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/6813/ROTGER%20MARTI%20CESAR.pdf?sequence=1&isAllowed=y

MEN. (1998). Lineamientos curriculares de matemáticas. Colombia. Ministerio de Educación Nacional. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-89869_archivo_pdf9.pdf

MEN. (2004). Pensamiento geométrico y tecnologías computacionales. Colombia. Ministerio de Educación Nacional. https://redaprende.colombiaaprende.edu.co/recursos/colecciones/JZPWO3YPGHZ/50A1CZOD5QS/3494

MEN. (2006). Estándares Básicos De Competencias. Colombia. Ministerio de Educación Nacional.

https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-340021_recurso_1.pdf

Published

2023-11-04
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    65
  • PDF (Español (España))
    30

How to Cite

Ospitia Ramírez, Y. S., & Merchán, M. (2023). Desarrollo del pensamiento métrico a través de estrategias pedagógicas en educación matemática . MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN, (7). Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1678

Metrics