La educación rural como una oportunidad de innovación, en el campo de las matemáticas

Authors

  • July Tatiana Gutiérrez Jiménez Universidad del Quindio
  • Eliécer Aldana Bermúdez Universidad del Quindio
  • Linda Poleth Montiel Buriticá Universidad Autónoma de Guerrero

Keywords:

Rural context, didactic suitability, teaching, learning, decimal metric system

Abstract

Inclusive education constitutes a unique field in pedagogy and didactics (Escobar et al., 2020), since it allows the development of thoughts and cognitive processes, in which individualities are recognized, the learning rhythms of each student and the teaching levels of each teacher, in our specific case in the area of ​​mathematics. Our general purpose is aimed at promoting strategies that ensure quality learning in students and teachers at multigrade schools in a Rural context, through didactic suitability, personal and institutional meanings, semiotic functions, semiotic conflicts, and genesis of the Metric System. Decimal, in this way, the link with the local context or identity and the cooperation with the subjects of their environment are identified, in order to generate innovative models. The methodology used was qualitative (Bisquerra, 2009), with a case study (Stake, 2020), which was executed from a coherent trajectory for the appropriation of the research results, from this the conclusion was obtained. the incorporation of the medium, the suitability assessment guides and the signification processes as an important instrument for the teacher to achieve a didactic transposition in his classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adelabu, F. M., & Alex, J. K. (2022). Mathematical Knowledge for Teaching in Further Education and Training Phase: Evidence from Entry Level Student Teachers’ Baseline Assessments. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 21(8).

Bisquerra, R. (2004). Metodología de la investigación educativa. (2nd ed.). Editorial La Muralla. https://books.google.com.co/books?id=VSb4_cVukkcC&printsec=frontcover&dq=bisquerra+metodolog%C3%ADa+cualitativa&hl=es-419&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

Boye, E. S., & Agyei, D. D. (2023). Effectiveness of problem-based learning strategy in improving teaching and learning of mathematics for pre-service teachers in Ghana. Social Sciences & Humanities Open, 7(1), 100453. https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2023.100453

Castillo Arredondo, S., y Medina Rivilla, A. M. (2003). Metodología para la realización de proyectos de investigación y tesis doctorales. Universitas.

Castro, Paola; Gómez, Pedro; y Mesa, Vilma María (2023). Prácticas del profesor de matemáticas en la ruralidad durante el confinamiento. Revista Colombiana de Educación, 87, pp. 141-162.

Cerezo Gamarra, M. I. (2021). Desarrollo del sentido de la medida en Educación Primaria. Un estudio de caso para la magnitud capacidad. http://repositorio.ual.es/bitstream/handle/10835/13795/CEREZO%20GAMARRA,%20MARIA%20ISABEL.pdf?sequence=1

Godino, J., Giacomone, B., Batanero, C. y Font, V. (2017). Enfoque Ontosemiótico de los conocimientos y competencias del profesor de matemáticas. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 31(57), 90-113. https://www.scielo.br/j/bolema/a/jQy8nXFVBd9wPYY5R38JFYw/?lang=es&format=pdf

Gómezescobar, A., Rodrigues, M., & Fernández-Cézar, R. (2023). Children's understanding of length measurement using a ruler in preschool and primary education: A cross-national longitudinal study. The Journal of Mathematical Behavior, 69, 101048. https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2023.101048

Hidalgo Lara, C. I. (2021). Propuesta estratégica–didáctica que promueva metodologías activas en el aprendizaje de las matemáticas en los estudiantes del cuarto año de educación general básica (EGB), de la Unidad Educativa “UECMT” (Bachelor's thesis). https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/19967/1/UPS-TTQ266.pdf

Morales-Garcia, L., y Rodríguez-Nieto, C.A. (2022). Medidas no convencionales en libros de texto mexicanos. Un análisis desde la Etnomatemática y el enfoque Ontosemiótico.REDIMAT –Journal of Research in Mathematics Education,11(1), 33-70. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8313328.pdf

Picado-Alfaro, Miguel Evelio (2021). Analysis of the representations of the concept of number proposed by a group of pre-service primary education teachers in Costa Rica. Acta Scientiae. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, 23(1), pp. 170-198.

Rodríguez, W. A. (2021). Orientación de secuencias didácticas por medio de vídeos tutoriales, para fortalecer el razonamiento matemático desde el pensamiento espacial como estrategia del aprendizaje significativo en los estudiantes del grado quinto de una escuela rural. Recuperado de: http://hdl.handle.net/20.500.12749/12712

Sua Tarazona, M. E. (2023). Calidad de la Educación Rural en Colombia: desigualdades sociales, función social educativa y currículo rural. Confluencia De Saberes. Revista De Educación Y Psicología, (7), 31–54. Recuperado a partir de https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/confluenciadesaberes/article/view/4603

Published

2023-11-04
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    42
  • PDF (Español (España))
    20

How to Cite

Gutiérrez Jiménez, J. T., Aldana Bermúdez, E., & Montiel Buriticá, L. P. (2023). La educación rural como una oportunidad de innovación, en el campo de las matemáticas. MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN, (7). Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1684

Metrics