Acceso a la educación superior como privilegio en Bogotá: Observación desde créditos ICETEX
Keywords:
Higher education, privilege, inequality, apartheidAbstract
Access to higher education in Colombia is undoubtedly a challenge, however, this is limited by several factors that unfortunately have worsened over time. These obstacles especially affect the underprivileged classes in both public and private universities. To address this need, different models of financial aid are created, such as the Colombian Institute of Educational Credit and Technical Studies Abroad (ICETEX), an entity that aims to provide student loans or financing to allow more people in vulnerable conditions to access higher education, which apparently is not a reality and these credits continue to contribute to social inequality. With this research we intend from a literature review to understand the influence that a credit of this type has on access to higher education in the city of Bogota, addressing from the concept of education as a constitutional right; the social origin of ICETEX, quality, coverage and access to education until reaching the conclusion with the term educational apartheid (Garcia, 2013. p.43) that refers to social segregation in the city of Bogota.
Downloads
References
Ardila-Rodríguez, M. (2011). Calidad de la educación superior en Colombia, ¿problema de compromiso colectivo? Educación y Desarrollo Social, 5(2), 44-55. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5386243
Bourdieu, P. y Passeron, J., 2009. Los Herederos: Los Estudiantes Y La Cultura. 2nd ed. [Libro] Buenos Aires: Argentina S.A., pp.11-47. Recuperado de: <https://socioeducacion.files.wordpress.com/2011/05/bourdieu-pierr-los-herederos.pdf>
¿Créditos educativos en México? ¡No!. Perfiles educativos, (2012). 34(136), 186-209. Recuperado en 11 de septiembre de 2023, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982012000200012&lng=es&tlng=es
DANE. (2023). Ciudades de orden nacional. Atlas Estadístico. Recuperado de https://geoportal.dane.gov.co/servicios/atlas-estadistico/src/Tomo_I_Demografico/%E2%80%A2ciudades-de-orden-nacional.html
Donoso, S. (2008). Políticas e instrumentos de financiación de estudios universitarios: encrucijadas para el diseño de sistemas de financiamiento sustentables [Libro] (pp. 363388). Rio de Janeiro. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/ensaio/v16n60/v16n60a04.pd
FAO. (2019). marco de la FAO sobre pobreza extrema rural. Hacia el logro de la meta 1.1 de los de Desarrollo de https://www.fao.org/3/ca4811es/CA4811ES.pdf
Fresneda, Ó. (2016). Regímenes de acumulación, estructura de clases sociales y desigualdad en Colombia-1810-2010 (Doctorado). Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Económicas.
García, L. y Páez, J. (2011). Calidad, cobertura y financiación: Retos de la educación superior. [online] Scielo.org.co. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/inde/v29n2/v29n2a01.pdf
García, M. (2013). Separados y desiguales: Educación y clases sociales en Colombia. Dejusticia.
Lugo González, A. (2012). La calidad de la educación en Colombia en el nuevo orden mundial. 1st ed. Bogotá: UD, pp.13-73.
Objetivos el mundo. Recuperado de FAO. (2019). marco de la FAO sobre pobreza extrema rural. Hacia el logro de la meta 1.1 de los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Recuperado de https://www.fao.org/3/ca4811es/CA4811ES.pdf
Stiglitz, J. E. (2012). El precio de la desigualdad: el 1% de población tiene lo que el 99% necesita. Taurus.
Wilches, J.A., y Pico C.M. (Eds.) (2021). Élites. Negocios y estructuras del poder en Colombia. 1a. edición. p. 220. Editorial Institución Universitaria Politécnico Grancolombiano.
Downloads
Published
-
Abstract103
-
PDF (Español)34
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.