Experiencias TIC en la Educación Inicial en Colombia durante la Pandemia: Análisis de Desafíos y Oportunidades.

Authors

  • Valentina Beltrán Forero Universidad Antonio Nariño
  • Nicol Bridley Silva Carrillo Universidad Antonio Nariño
  • Laura Lizeth Mateus Rincón Universidad Antonio Nariño

Keywords:

ICT, initial education, challenges, pandemic, opportunities

Abstract

The global outbreak generated by the pandemic (COVID-19) has disrupted countless aspects of society.
In Colombia, the education sector was seriously affected. Educational institutions had to quickly adapt to
distance education, using Information and Communication Technologies (ICT) as a key tool, especially in
initial education. This article examines teachers' experiences of incorporating ICT into this level of education
during the pandemic. The transition from an in-person to a virtual educational environment has raised
important questions in terms of equity, privacy, educational quality, and student well-being. At the same time,
it has opened the door to new forms of teaching and learning that deserve to be explored and made the most
of.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Berson, M. J., & Berson, I. R. (2015). Ethical issues associated with the realistic integration of ICT in education. TechTrends, 59(1), 5-11.

Cabero, J. y Ruiz-Palmero, J. (2018). Las Tecnologías de la información y la comunicación para la inclusión: reformulando la brecha digital. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), n. 9, pp. 16-30

Connor, K. R. (2014). Accompanying the student: The Ignatian pedagogical paradigm and prior learning. Jesuit Higher Education: A Journal, 3(1), 1.

Domínguez-Barbosa, Laura Alejandra. "Impacto de las Tecnologías de la Información y la Comunicación en la Educación durante la pandemia." TIA Tecnología, investigación y academia, vol. 9, no. 1, Jan. -June 2021, pp.

Gutiérrez-Chaparro, D. y Espinel-Barrero, N. (2021). Educación en Pandemia: variables de reflexión, retos y oportunidades. Educación y Ciudad, n. 41, pp. 119-131

Janeth Pilar Díaz Vera, Alicia Karina Ruiz Ramírez y Carolina Egüez Cevallos (2021) Impacto de las TIC: desafíos y oportunidades de la Educación Superior frente al COVID-19

Livingstone, S., & Helsper, E. J. (2018). Parenting or public policy? Parents' and policymakers' information and communication strategies in the digital age. Media International Australia, 169(1), 79-90.

Pablo, S. A. J. (2020, 14 julio). Las TIC en Colombia y su implementación en la educación en tiempos de pandemia. https://repository.unimilitar.edu.co/handle/10654/36659

Prensky, M. (2016). Education to Better Their World: Unleashing the Power of 21st-Century Kids. Teachers College Press.

Prieto Guerrero Gina Maritza. 2020. Los desafíos que enfrentaron los profesores de inglés en Bogotá durante la pandemia en el contexto colombiano.pdf (287.4Kb)

Renault, G. y Nuñez, M. (2020). ¿Cómo educar en tiempos de pandemia? Signos EAD - Revista de educación a distancia, n. 4, pp. 1-4

Sanabría, I. Z. (2020). Educación virtual: Oportunidad para "aprender a aprender". Análisis Carolina, n. 42, pp. 1-14 https://doi.org/10.33960/AC_42.2020

Santos, A. R. P., Reyes, C. E. G., & Cortés-Peña, O. F. (2022). Brecha digital en la formación inicial docente: Desafíos en los ambientes de aprendizaje durante la pandemia COVID-19 en La Guajira (Colombia). Formación universitaria, 15(5), 49-60. https://doi.org/10.4067/s0718-50062022000500049

Selwyn, N. (2016). Education and technology: Key issues and debates. Bloomsbury Publishing.

Warschauer, M. (2014). Learning in the cloud: How (and why) to transform schools with digital media. Teachers College Press.

Published

2023-11-23
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    94
  • PDF (Español (España))
    63

How to Cite

Beltrán Forero, V., Silva Carrillo, N. B., & Mateus Rincón, L. L. (2023). Experiencias TIC en la Educación Inicial en Colombia durante la Pandemia: Análisis de Desafíos y Oportunidades. MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN, (7). Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1750

Metrics