La comunicación asertiva como herramienta de construcción de paz en las aulas de clase
Keywords:
School coexistence, communication, assertive, skills, experiencesAbstract
Currently, classrooms have had various advances in the way of teaching. However, assertive communication has been ignored to work on healthy and peaceful coexistence. Assertive communication has been included as one of the key social skills in the teaching, learning and prevention of psychosocial problems. This article aims to analyze the incidence of assertive communication in the construction of peace class- rooms, with an investigation using documentary review methods, analysis and synthesis of information, delimiting the population among the last school grades obtaining as a result the need to use assertive two-
way communication in a daily practice under the use of constructivist models, promoting the development of critical, creative, reflective and investigative skills, allowing students to promote activities that promote critical thinking using their capacities in the processes of peace building.
Downloads
References
Abreu Lopez, C., & Barbosa, C. O. (2022). Avaliação do desempenho do docente: uma estratégia para a formação docente em Angola. Telos Revista de Estudios Interdisciplinarios En Ciencias Sociales, 24(2), 272–287. Recuperado de: https://doi.org/10.36390/telos242.05
Bernal Álava, Á. Cañarte Vélez, C. Macias Parrales, T. et al. (2022). La comunicación asertiva y su aporte en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8482994
Bustamante, A. R., Arboleda, G. M. L., & Álvarez, J. C. E. (2018). El aula de paz: familia y escuela en la construcción de una cultura de paz en Colombia. Revista Perseitas, 5(1), 206-223.
Celis Celis, M. A., & Corredor Martinez, N. A. (2020). Mejorar las habilidades comunicativas y el pensamiento crítico de los estudiantes del grado undécimo.
Cortez Pozo, A. (2018). Indicadores de comunicación asertiva del docente y la generación del clima escolar en el aula en situaciones de aprendizaje. Recuperado de: http://hdl.handle.net/10644/6221
González, D. A., Martínez, Á. P. & Soto, S. M. (2019). Estrategias didácticas para el fortalecimiento de la paz y la convivencia escolar. Recuperado de: http://hdl.handle.net/20.500.11912/4768.
Gutiérrez Solano, L. (2018). Análisis bibliográfico de las propuestas pedagógicas implementadas en el aula para lograr contextos educativos de sana convivencia en el desarrollo de una comunicación asertiva. Recuperado de: http://hdl.handle.net/11349/12970
Garces, G. (2012). La comunicación asertiva. Recuperado el 28 de 02 de 2022, de Eltermómetro: http://termometropedagogico.blogspot.com/2012/12/normal-0-
Lamas Meza, S. A., & Cervantes Bravo, I. G. (2021). La construcción sociojurídica de la cultura de paz y de la justicia restaurativa en México. Análisis crítico y propuestas de viable implemento. Recuperado de: https://orcid.org/0000-0002-4680-9513
Llorente, E. (2016). 6 formas de ser efectivo. Recuperado de Emociones Basicas: http://emocionesbasicas. Com/2016/03/14/6-formas-de-ser-más-asertivo/
Molina Quisbert, E. (2023). Programa de fortalecimiento de la comunicación asertiva en adolescentes de 15 a 18 años en la unidad educativa “Germán Busch”.
Santiago Carrillo, M. C., Paz Montes, L. S., & Vergel Ortega, M. (2018). School success, attitude towards science and interpersonal relationships. Logos Science & Technology Magazine, 10(4), 27–42. https://doi.org/10.22335/rlct.v10i4.651
Downloads
Published
-
Abstract502
-
PDF (Español)116
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.