La evaluación educativa en educación superior en Iberoamérica durante el COVID-19: revisión bibliográfica.

Authors

  • Erika Lorena Grisales Givasquita Universidad Antonio Nariño
  • Danilo Stiven Escobar Pérez Universidad Antonio Nariño

Keywords:

curricular renewal, evaluation, COVID-19, higher education

Abstract

With the arrival of COVID-19, educational processes had to adapt to new emerging methodologies for home, which is why this article conducts a literature review that aims to know the adaptations of the evaluation used by teachers in virtual environments in higher education in Ibero-America during the confinement. A literature review was conducted based on a search of documents in the databases Scielo, Redalyc, Dialnet, Scopus and the academic network ResearchGate, where 14 research articles published
in the period from 2020 to 2023 are analyzed. Methodological aspects such as the studied population, the instruments used, and the approach to evaluative processes are identified. The COVID-19 generated a redesign in the curricula, replacing face-to-face methodologies by modalities with the use of digital resources, which made possible a development in the evaluation processes; however, it also hindered the continuity of the training processes, due to the digital gaps in competencies, and the use and availability of resources by educational institutions, teachers, and students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al-Smadi, A. M., Abugabah, A., & Smadi, A. Al. (2022). Evaluation of E-learning Experience in the Light of the Covid-19 in Higher Education. Procedia Computer Science, 201(C). https://doi.org/10.1016/j.procs.2022.03.051

Cárdenas Cabello, F., y Nemecio, J. L. (2020). EVALUACIÓN EN LÍNEA ANTE LA PANDEMIA POR COVID-19: RETOS Y OPORTUNIDADES PARA LAS UNIVERSIDADES MEXICANAS. Revista Universidad y Sociedad, 12(6).

Daza, C., Bastidas, M., Girón, V., y Pérez, H. (2021.). El acto educativo en el marco de la pandemia, un ejercicio comparativo entre dos instituciones educativas de bogotá. MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN, (4).

García-Peñalvo, F. J., Corell, A., Abella-García, V., & Grande, M. (2020). Online assessment in higher education in the time of COVID-19. Education in the Knowledge Society, 21. https://doi.org/10.14201/eks.23013

Grande-de-Prado, M., García-Peñalvo, F. J., Corell, A., y Abella-García, V. (2021). Evaluación en Educación Superior durante la pandemia de la COVID-19. Campus Virtuales: Revista Científica Iberoamericana de Tecnología Educativa, 10(1).

Masegosa, A. N. (2023). Covid-19 y Educación Superior. Evaluación de la continuidad didáctica en Cuba. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas Em Educação, 31(118). https://doi.org/10.1590/s0104-40362023003103848

Miguel Román, J. A. (2020). La educación superior en tiempos de pandemia: una visión desde dentro del proceso formativo. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50(ESPECIAL). https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.especial.95

UNESCO. (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. Comisión Económica Para América Latina y El Caribe2020.

Ortega Ortigoza, D., Rodríguez Rodríguez, J., y Mateos Inchaurrondo, A. (2021). Educación superior y la COVID-19: adaptación metodológica y evaluación online en dos universidades de Barcelona. Revista Digital de Investigación En Docencia Universitaria, 15(1). https://doi.org/10.19083/10.19083/ridu.2021.1275

Picón, G. A., Rodríguez, N., y Abdel, A. (2021). PRÁCTICAS DE EVALUACIÓN EN ENTORNOS VIRTUALES DE APRENDIZAJE DURANTE LA PANDEMIA COVID-19 Y EL REGRESO A LA PRESENCIALIDAD. La Saeta Universitaria Académica y de Investigación, 10(2). https://doi.org/10.56067/saetauniversitaria.v10i2.281

Snezhana, D., & Veselina, N. (2022). Assessment of Students during COVID-19 Case Experience. SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.4268161

Viramontes Anaya, E., y Viramontes Campos, O. (2021). Evaluación en educación a distancia por confinamiento. IE Revista de Investigación Educativa de La REDIECH, 12. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v12i0.1216

Published

2023-11-23
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    32
  • PDF (Español (España))
    18

How to Cite

Grisales Givasquita, E. L., & Escobar Pérez, D. S. (2023). La evaluación educativa en educación superior en Iberoamérica durante el COVID-19: revisión bibliográfica. MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN, (7). Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1753

Metrics