La importancia de lo psico-afectivo en el ámbito de la educación

Authors

  • Yeison Andrés Aviles Torres Universidad Antonio Nariño
  • Peter Joseph Gonzales Duque Universidad Antonio Nariño

Keywords:

education, emotional education, psycho-affective, mental health and academic knowledge

Abstract

In the field of education, we face a fundamental challenge that impacts the development of students. This problem has gained considerable strength over the years since education is not only about academic knowledge but must also consider mental and emotional health. The objective is to analyze the importance of psycho-affective in education and how it influences the learning
and well-being of students. To achieve this objective, a methodology of research and observation of pedagogical practices in different educational environments will be used. The results try to integrate the importance of psycho-affective in education and highlight how these results can contribute to a much healthier educational environment and the development of socio-emotional skills in students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Miranda, G. C., & Vega, G. C. (2021). La comunicación asertiva. Una mirada desde la psicología de la educación: comunicación asertiva desde la psicología de la educación. Didasc@ lia: didáctica y educación ISSN 2224-2643, 12(3), 131-151.

González, J. A. G., Londoño, O. D. R., Vasconez, L. A. C., & Cerón, C. P. C. (2019). El impacto de la psicología en el ámbito educativo. RECIMUNDO: Revista Científica de la Investigación y el Conocimiento, 3(2), 543-565.

Alzina, R. B., & Rebolledo, C. C. (2021). Educación emocional y bienestar: por una práctica científicamente fundamentada. Revista Internacional de Educación Emocional y Bienestar, 1(1), 9-29.

Arenas-Tarazona, D. Y. (2018). La convivencia pacífica: El reto de la psicología educativa para la transformación social. Aibi revista de investigación, administración e ingeniería, 6(2), 50-54.

Caso Fuertes, A. M. D., Blanco Fernández, J., García Mata, M., Rebaque Gómez, A., & García Pascual, R. (2019). Inteligencia emocional, motivación y rendimiento académico en educación infantil.

Pacheco Sanz, D. I., Canedo García, A., Manrique Arija, A., & García Sánchez, J. N. (2018). Mindfulness: atención plena en educación infantil.

Oliveros, V. B. (2019). La inteligencia emocional desde la perspectiva de Rafael Bisquerra. Revistas de Investigación, 42(93).

Esteban Frades, S. (2016). La renovación pedagógica en España: un movimiento social más allá del didactismo. Tendencias pedagógicas.

Fernández Berrocal, P., & Cabello, R. (2021). La inteligencia emocional como fundamento de la educación emocional.

Published

2023-11-23
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    32
  • PDF (Español (España))
    15

How to Cite

Aviles Torres, Y. A., & Gonzales Duque, P. J. (2023). La importancia de lo psico-afectivo en el ámbito de la educación. MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN, (7). Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1756

Metrics