La motivación y como esta se refleja en el aprendizaje en la educación superior
Keywords:
Curriculum renewal, School motivation, academic performance, In-person and online learning strategies, study habitsAbstract
This work focuses on understanding how school motivation and academic commitment are crucial in education, influencing learning. It addresses the relationship between these aspects, emotional intelligence, and academic performance, with a focus on higher education students. The aim is to identify factors that influence motivation. Twelve recent studies were reviewed, finding that intrinsic motivation is essential, but the pandemic and in-person attendance affect motivation. Additionally, the importance of teachers as motivational agents and the need to promote equity in education are highlighted. Emphasizing the need for personalized educational programs, considering socio-emotional well-being. In conclusion, the importance of addressing motivation comprehensively to enhance student engagement and performance in diverse educational contexts is emphasized.
Downloads
References
Cabello, P., Saadati, F., Barahona, P., Celis, J., y Felmer, P. (2022). Experiencias y Motivación para el
Aprendizaje en la Implementación de Formación a Distancia Durante la Emergencia Sanitaria de
Covid-19 en la Educación Superior Técnico Profesional. Revista de Calidad en Educacion.
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/1226
Cáceres, C., Muñoz, C., y Valenzuela, J. (2021). Responsabilidad Personal Docente y Motivación Escolar.
Revista Electronica Interuniversitaria de Formacion del Profesorado.
https://revistas.um.es/reifop/article/view/402761/300031
Ccama Apaza, L. E. (2022). La Motivación y el Aprendizaje del Idioma Inglés en los Estudiantes del
Primero y Segundo Grado de Secundaria de la Institución Educativa Privada Pedro Paulet.
Repositorio de Tesis. https://repositorio.upeu.edu.pe/handle/20.500.12840/5578
Ccpatinta Tuesta, M., y Coca Mamani, J. D. (2018). Tipo de Motivación para Elegir la Carrera de
Enfermería en la Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad Peruana Unión. Universidad
Peruana Unión.
http://200.121.226.32:8080/bitstream/handle/20.500.12840/1606/Jos%c3%a9_Tesis_Licenciatu
ra_2018.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Fraijo Figueroa , J., Norzagaray Benitez, C. C., López Pérez, G. B., & Montaño Martínez, E. E. (2023).
Motivación Académica y el Trabajo en Aula. Biolex.
https://biolex.unison.mx/index.php/biolex_unison_mx/article/view/282/317
Franco López, J. A. (2021). La Motivación Docente para Obtener Calidad Educativa en Instituciones de
Educación Superior. Revista Virtual Universidad Catolica del Norte.
https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/1278/1652
Hoces, Z. (2023). Motivación y Estrategias de Aprendizaje en Educación Superior en Huancavelica.
Revista de Lingüística, Literatura y Arte.
https://revistaorkopata.com/index.php/ro/article/view/20/49
Jaramillo Mantilla, J. F., Montenegro Usiña, I. A., & Sevilla Ruano, K. C. (2022). Estrategias de Aprendizaje
y Motivación en los Estudiantes de la Carrera de Educación Inicial Modalidad en Línea de la
Universidad Técnica del Norte. Ecos de la Academia.
http://201.159.222.149/index.php/ecosacademia/article/view/758/689
Salamea Nieto, R. M., y Cedillo Chalaco, L. F. (2021). Hábitos de Estudio y Motivación para el Aprendizaje
en Estudiantes Universitarios. Innova Research Journal.
https://revistas.uide.edu.ec/index.php/innova/article/view/1858/1927
Sánchez Yáñez, V. (2020). La Importancia de la Motivación en el Aprendizaje de las Matematicas Desde la
Perspectiva de Estudiantes y Docentes de Quinto Basico de Una Escuela en Quinta Normal.
Repositorio Universidad Alberto Hurtado.
https://repositorio.uahurtado.cl/bitstream/handle/11242/24880/PDIFSanchez.pdf?sequence=1
&isAllowed=y
Sandoval Muñoz, M. J. (20 de Marzo de 2018). Compromiso y Motivación Escolar: Una Discusión
Conceptual. Revista Educación.
https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/23471/pdf
Usán Supervía, P., y Salavera Bordás , C. (2018). Motivación Escolar, Inteligencia Emocional y
Rendimiento Académico en Estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria. Actualidades en
Psicología. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/actualidades/article/view/32123/34547
Downloads
Published
-
Abstract174
-
PDF (Español)72
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.