La planeación curricular en las prácticas docentes

Authors

  • Sergio Esteban Ramírez Giraldo Universidad Antonio Nariño
  • Angie Michelle Gil Vera Universidad Antonio Nariño

Keywords:

Planning, innovation, educational practices, Teaching

Abstract

This presentation it is discusses the importance of planning in relation to good teaching practices, and how it affects the innovation of educational practices, as well as learning and the effectiveness of the teaching process from a qualitative-reflexive approach with the objective of to identify how planning benefits the educational and practical process of the teacher. Which allowed to reach the conclusion that planning allows teachers optimal preparation and awareness when training, where planning aims to generate innovative teaching strategies to the needs of students. It is concluded that prior preparation of a lesson provides a number of significant advantages for both teachers and students. By investing time and effort in carefully planning the content, structure, and resources of a lesson, a more effective and enriching learning experience is achieved. Key benefits of preparation include increased organization, clearer communication, time savings, improved quality of material, adaptation to student needs, teacher motivation and confidence, effective assessment, controlled flexibility and more useful feedback. Ultimately, pre-preparation contributes to a more productive and successful learning environment, where both teachers and students can achieve their educational goals more effectively.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Delgado, M. C. (2020). La planificación microcurricular: una herramienta para la innovación

de las prácticas educativas. Rehusó, 4(2), 103-111. https://doi.org/10.33936/rehuso.v4i2.2900

Rojas, I. (s. f.). La importancia de la planificación de clases. https://blog.lirmi.com/la-importancia-de-la-planificacion-de-clases#:~:text=La%20planificaci%C3%B3n%20de%20clases%20puede,estudiantes%20hacia%20el%20siguiente%20paso

Díaz, C., Pérez, C., Bustamante, G., Carriazo Díaz, C., Pérez, M., & Kathelyn, G. (s/f). Planificación educativa como herramienta fundamental para una educación con calidad. https://doi.org/10.5281/zenodo.3907048

Leonor, G. C. (2018, 1 febrero). Caracterización de las buenas prácticas docentes en básica secundaria y media vocacional de una institución educativa oficial de la ciudad de Bucaramanga. https://repository.unab.edu.co/handle/20.500.12749/2671

Tovar, M. C. (2011). El diseño curricular, una responsabilidad compartida. Redalyc.org. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28321543012

https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/762

Espinoza, E (2018).. La planeación interdisciplinar en la formación del profesional en educación Interdisciplinary planning in the education of professionals in education

Brito, M., López, J., Acosta, H. (2019). Planeación didáctica en educación secundaria. https://www.redalyc.org/journal/2810/281060621005/281060621005.pdf

Aguilar, Conde, Hernandez (2019). PLANEACIÓN DIDÁCTICA Y PRÁCTICA DOCENTE DE CALIDAD PARA POTENCIAR Y FAVORECER EL DESARROLLO DE LOS APRENDIZAJES CLAVE EN LOS

Arbelaez, Quintero.(s/f) Prácticas docentes que contribuyen a generar relaciones armoniosascon los estudiantes.

(https://repositorio.uco.edu.co/handle/20.500.13064/599

Hernández, D. G., Flores, M. P. L., & Hernandez, B. (2019). Reportes docentes de la planeación y uso de tabletas en preescolar. Estudios λambda. Teoría y práctica de la didáctica en lengua y literatura. https://doi.org/10.36799/el.v4i2.92

Published

2023-11-24
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    37
  • PDF (Español (España))
    20

How to Cite

Ramírez Giraldo, S. E., & Gil Vera, A. M. (2023). La planeación curricular en las prácticas docentes. MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN, (7). Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1764

Metrics