La práctica del mindfulness para estimular la atención plena en las clases de Teatro y Convivio de la Licenciatura en Artes Escénicas

Authors

  • María Fernanda Rivera Pinzón Universidad Antonio Nariño
  • Sol Angel Oviedo Romero Universidad Antonio Nariño
  • Leidy Daniela Guerrero Buenhombre Universidad Antonio Nariño

Keywords:

Mindfulness, concentration, strategies, meditation and scene

Abstract

Mindfulness is full of various techniques and practices that stimulate full attention in everyday life. Although it is recognized that being 100% present with mind and body in a situation is difficult, with the increase in the popularity of technological tools these problems grow. specifically in youth and students. For the students of the program, a bachelor's degree in performing arts at the Antonio Nariño University, achieving absolute concentration to execute their acting activities in the theater class and coexistence can become a challenge. It is at this point where mindfulness, its techniques, elements and tools can be transformed beyond an experience in a workshop for two or three days and becoming a habit that drives a change that students need in the teaching processes, to obtain satisfactory results in the field of education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bishop, S. R., Lau, M., Shapiro, S., Carlson, L., Anderson, N. D., Carmody, J., ... & Devins, G. (2004). Mindfulness: A proposed operational definition. Clinical psychology: Science and practice, 11(3), 230.

Dividir la atención entre la clase y el celular afecta la capacidad de retener información institute for the future of educacion.

Educrea. (2018, 4 octubre). Proyecto para la implementación de mindfulness en las escuelas - Educrea. Educrea. https://educrea.cl/proyecto-para-la-implementacion-de-mindfulness-en-las-escuelas/

Fuentes, M. (2020). Tema 5, mindfulness en el aula. Mindfulness y educación. Ser educador mindfulness. 14 pg.

Guijosa. C. (2018), Dividir la atención entre la clase y el celular afecta la capacidad de retener Información. institute for the future of educacion.

Labrador Encinas, F., Requesens Moll, A., Helguera Fuentes, M. (2011). Guía para padres y Educadores sobre el Uso Seguro de Internet, Videojuegos y Móviles. Editado y publicado por la Oficina del Defensor del Menor de la CAM.

Mindfulness, una técnica para mejorar la atención en educación (II parte). (2015, 6 abril). CEP Telde. https://www3.gobiernodecanarias.org/medusa/edublog/cprofestelde/2015/04/06/mindfulness-una-tecnica-

para-mejorar-la-atencion-en-educacion-ii-parte/

Pareja, M. Á. V. (2006). Mindfulness. Papeles del psicólogo, 27(2), 92-99.

Parra Delgado, M., Montañés Rodríguez, J., Montañés Sánchez, M., & Bartolomé Gutiérrez, R. (2012). Conociendo mindfulness. Ensayos: revista de la Escuela Universitaria de Formación del Profesorado de Albacete.

Prince, T. (2019). Ejercicios de mindfulness en el aula: 100 ideas prácticas (Vol. 38). Narcea Ediciones.

Ramos, P. F. A., Almeida, P. M., & Caudeli, V. G. (2022). Comunicación artística y Mindfulness: una revisión sistemática de las artes escénicas. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review/Revista Internacional de Cultura Visual, 11(1), 1-14.

Solorzano, K. D. Z., De La Cruz, S. G. V., & López, Y. R. (2023). Mindfulness como técnica lúdica para la inteligencia socioafectiva: Mindfulness as a playful technique of social-affective intelligence. Revista Científica Multidisciplinar G-nerando, 4(1).

Simón, V. (2007). Mindfulness y neurobiología. Revista de psicoterapia, 17(66-67), 5-30.

Turanzas, J. (2019, 12 junio). Mindfulness y sus beneficios en el ámbito educativo. psicologia-online.com. https://www.psicologia-online.com/mindfulness-y-sus-beneficios-en-el-ambito-educativo-2689.html

Published

2023-11-24
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    77
  • PDF (Español (España))
    28

How to Cite

Rivera Pinzón, M. F., Oviedo Romero, S. A., & Guerrero Buenhombre, L. D. (2023). La práctica del mindfulness para estimular la atención plena en las clases de Teatro y Convivio de la Licenciatura en Artes Escénicas. MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN, (7). Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1765

Metrics