Pedagogías Alternativas, paz y discursos de odio

Authors

  • Leslye Díaz García Universidad Antonio Nariño
  • María Mercedes Medina González Universidad Antonio Nariño

Keywords:

ICT, Pedagogy, peace, School, social media

Abstract

The objective of this research is to achieve critical analyzes in the 9th grade students of the Gustavo Restrepo school for the construction of peace in the face of hate speech that is generated on social networks. The main problem is marked in the reproduction of said discourses in school and training processes that do not allow achieving the objective. A workshop on social networks was held for the students, where some controversial phrases were raised about different content creators, establishing
debates around these speeches. As a result, each student's perspective varies depending on their social and cultural context, causing disputes and fragmentation in interpersonal relationships.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aparicio Gómez, Oscar, Olga Lucía Ostos Ortiz, y Mauricio Cortés Gallego. 2019. “Redes sociales, tejidos de paz”. Hallazgos. doi: 10.15332/2422409x.4999.

José Mora, Juan Mansilla, José Correa y Raul Fregoso. 2022. “Revista Historia de la Educación Latinoamericana”. 24. doi: 10.9757/Rhela.

Izquierdo-Montero, Alberto, y Teresa Aguado-Odina. 2020. “Hate speech: A research to talk about it in educational centres”. Profesorado 24(3):175–95. doi: 10.30827/PROFESORADO.V24I3.15385.

Van Dijk, Teun A. 1999. “El análisis crítico del discurso.” Santoveña-Casal, Sonia, y Susana López. 2020. “Aprendizaje conectado en redes sociales”. 13(1):1–8. doi: 10.25115/psye.v10i1.2485.

Grau, Albert Izquierdo. 2019a. “Literacidad crítica y discurso del odio: una investigación en Educación Secundaria”. “ Critical literacy and hate speech: a research in Secondary Education”. doi:10.17398/2531-0968.05.42.

Olmos A, Rubio M, Lastres N. y Martín, P. 2020. “Jóvenes, redes sociales virtuales y nuevas lógicas de funcionamiento del racismo: Etnografía virtual sobre representaciones y discursos de alteridad e identidad. Madrid.

Centro Reina Sofía Sobre Adolescencia y Juventud”, Fad.DOI: 10.5281/zenodo.3666178”.

Grau, Albert Izquierdo. 2019.“Una investigación acerca del discurso del odio y la construcción de

contrarelatos del odio.”

Manuel, Juan, Trujillo Torres, Pablo Jose García, Sempere Tristán, Pertínez Blasco, y Blanca Berral Ortiz.

“Transformando la educación a través de la tecnología: Innovación, investigación y aprendizaje digital.”

Esther López, Carmen Rosa, María Sánchez. 2018. “Buscando formas de enseñar: investigar para innovar en didáctica de las ciencias sociales”

Unesco. 2021. “Hacer frente al discurso de odio en las redes sociales desafíos contemporáneos”.

Unesco. s/f. 2019. “Prefacio LA ESTRATEGIA Y PLAN DE ACCIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS PARA LA LUCHA CONTRA EL DISCURSO DE ODIO”

The inclusive Educator Journal. (2023). The alberta Teacher`s Association, 6. https://www.cieducation.ca/_files/ugd/747229_6011eb261dce47ac85d351e772445306.pdf

Published

2023-11-25
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    36
  • PDF (Español (España))
    20

How to Cite

Díaz García, L., & Medina González, M. M. (2023). Pedagogías Alternativas, paz y discursos de odio. MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN, (7). Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1770

Metrics