Integrando el Modelo Interactivo de Lectura en la Construcción de un AVA para el Fortalecimiento del Proceso Lector en Inglés.

Authors

  • Addiana Lucia Zamora Guchuvo Universidad Distrital Francisco José de Caldas
  • Edwin Flórez Villareal Universidad Distrital Francisco José de Caldas
  • Sandra Patricia Quitán Bernal Universidad Distrital Francisco José de Caldas

Keywords:

Technology, Reading comprehension, foreign language, interactive reading approach

Abstract

This study presents findings related related to the design of a Virtual Learning Environment (VLE) that incorporates the interactive reading approach to enhance English text comprehension in 6th- grade students at the Francisco José de Caldas School in the municipality of Pandi, Cundinamarca. The research is based on a qualitative approach and the principles of action research. The design of the VLE integrates technological, cognitive, and pedagogical-didactic components interdependently. Preliminary results demonstrate significant improvements in English reading comprehension, highlighting the effectiveness of this design in the educational process. This research shows a diverse potential of strategies to effectively address difficulties in English reading comprehension in secondary education students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, J., Mateos, M. (1985). Comprensión lectora: modelos, entrenamiento y evaluación. Infancia y aprendizaje, 31 (32), 5-19. 27-comprension-lector-modelos-entrenamiento-evolucion-infancia-y-aprendizajepdf-fnUv0- articulo.pdf (utp.edu.co)

Aguilar, P. (2018). Herramienta multimodal basada en tareas para el aprendizaje del inglés en el grado sexto en Florencia, Caquetá (Colombia). Ciencias sociales y Educación, 7(14), 65-83. Herramienta multimodal basada en tareas para el aprendiza... - Google Académico

Ávila P. y Bosco M. D. (2001). Ambientes virtuales de aprendizaje, una nueva experiencia. Trabajo presentado en el 20th International Council for Open and Distance

Education, Düsseldorf, Germany.http://investigacion.ilce.edu.mx/panel_control/doc/c37ambientes.pdf

Baharani, B., y Ghafournia, N. (2015). The impact of multimodal texts on reading achievement: A study of Iranian Secondary school earners. International Journal of Applied Linguistics & English Literature, 4 (4), 161 – 172. http://dx.doi.org/10.7575/aiac.ijalel.v.4n.4p.161

Belloch, C., (2016). Diseño Instruccional. Universidad de Valencia

http://148.202.167.116:8080/xmlui/handle/123456789/1321

Contreras, V. (2021). Enseñanza de inglés por medio del uso de ambientes virtuales de aprendizaje (AVA) en los estudiantes del grado octavo de bachillerato. [Tesis de maestría, Universidad de Santander]

https://repositorio.udes.edu.co/bitstream/001/6698/1/Ense%C3%B1anza_de_Ingles_por_Medio_del_uso_de_A mbientes_Virtuales_de_Aprendizaje_AVA_en_los_Estudiantes_del_Grado_Octavo_de_Bachillerato.pdf

Elliot, J. (2000). La investigación - acción en la educación. Ediciones Morata, S.L.

Gómez, O., Hernández, C. (2019). Aprendizaje para la comprensión mediada por Tic: una apuesta pedagógica disruptiva para el desarrollo de las competencias comunicativas del inglés para algunos colegios públicos de la secretaría de educación de Bogotá, 2016. [Tesis de maestría, Universidad de la sabana]

https://intellectum.unisabana.edu.co/handle/10818/28266

Harmer, J. (2007). How to teach English. Pearson Education Limited.

https://www.academia.edu/29550207/How_to_Teach_English_2nd_Edition_Jeremy_Harmer

Manoli, P., y Papadopoulou, M. (2013). Greek Students’ Familiarity with Multimodal Texts in EFL. The International Journal of Literacies, 19 (1), 36. Scopus - Document details - Greek students' familiarity with multimodal texts in EFL (udistrital.edu.co)

Martínez, W., y Esquivel, I. (2017). Estrategias de lectura comprensiva del inglés para bachilleres, apoyadas en materiales multimedia, Campus Virtuales. 6 (1), 9 – 22.

http://uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/169/0

Moreillon, J. (2007). Collaborative Strategies for Teaching Reading Comprehension. American Library Association. Pan, X., y Zhang, Z. (2020). An empirical study of application of multimodal approach to teaching reading in EFL in

Senior High School. Huaibei Normal University, Huaibei China, 15 (2), 98 – 111. An Empirical Study of Application of Multimodal Approach to Teaching Reading in EFL in Senior High School - ProQuest

Rivera, A. (2013). Impacto de los Ambientes Virtuales de Aprendizaje (AVA) en el desarrollo de competencias lingüísticas en tareas comunicativas básicas del inglés, en alumnos de bachillerato. [Tesis de maestría, Universidad tecvirtual escuela de graduados en educación] https://repositorio.tec.mx/handle/11285/622376

Smaldino, S., Russell, J., Heinich, R., Molenda, M. (2007). Instructional technology and media for learning. Pearson. Instructional technology and media for learning: Free Download, Borrow, and Streaming : Internet Archive

Solé, I. (1998). Estrategias de lectura (octava ed). Graó.

Published

2023-11-27
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    96
  • PDF (Español)
    55

How to Cite

Zamora Guchuvo, A. L., Flórez Villareal, E., & Quitán Bernal, S. P. (2023). Integrando el Modelo Interactivo de Lectura en la Construcción de un AVA para el Fortalecimiento del Proceso Lector en Inglés. MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN, (7). Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1782

Metrics