Integrando el Modelo Interactivo de Lectura en la Construcción de un AVA para el Fortalecimiento del Proceso Lector en Inglés.
Keywords:
Technology, Reading comprehension, foreign language, interactive reading approachAbstract
This study presents findings related related to the design of a Virtual Learning Environment (VLE) that incorporates the interactive reading approach to enhance English text comprehension in 6th- grade students at the Francisco José de Caldas School in the municipality of Pandi, Cundinamarca. The research is based on a qualitative approach and the principles of action research. The design of the VLE integrates technological, cognitive, and pedagogical-didactic components interdependently. Preliminary results demonstrate significant improvements in English reading comprehension, highlighting the effectiveness of this design in the educational process. This research shows a diverse potential of strategies to effectively address difficulties in English reading comprehension in secondary education students.
Downloads
References
Alonso, J., Mateos, M. (1985). Comprensión lectora: modelos, entrenamiento y evaluación. Infancia y aprendizaje, 31 (32), 5-19. 27-comprension-lector-modelos-entrenamiento-evolucion-infancia-y-aprendizajepdf-fnUv0- articulo.pdf (utp.edu.co)
Aguilar, P. (2018). Herramienta multimodal basada en tareas para el aprendizaje del inglés en el grado sexto en Florencia, Caquetá (Colombia). Ciencias sociales y Educación, 7(14), 65-83. Herramienta multimodal basada en tareas para el aprendiza... - Google Académico
Ávila P. y Bosco M. D. (2001). Ambientes virtuales de aprendizaje, una nueva experiencia. Trabajo presentado en el 20th International Council for Open and Distance
Education, Düsseldorf, Germany.http://investigacion.ilce.edu.mx/panel_control/doc/c37ambientes.pdf
Baharani, B., y Ghafournia, N. (2015). The impact of multimodal texts on reading achievement: A study of Iranian Secondary school earners. International Journal of Applied Linguistics & English Literature, 4 (4), 161 – 172. http://dx.doi.org/10.7575/aiac.ijalel.v.4n.4p.161
Belloch, C., (2016). Diseño Instruccional. Universidad de Valencia
http://148.202.167.116:8080/xmlui/handle/123456789/1321
Contreras, V. (2021). Enseñanza de inglés por medio del uso de ambientes virtuales de aprendizaje (AVA) en los estudiantes del grado octavo de bachillerato. [Tesis de maestría, Universidad de Santander]
https://repositorio.udes.edu.co/bitstream/001/6698/1/Ense%C3%B1anza_de_Ingles_por_Medio_del_uso_de_A mbientes_Virtuales_de_Aprendizaje_AVA_en_los_Estudiantes_del_Grado_Octavo_de_Bachillerato.pdf
Elliot, J. (2000). La investigación - acción en la educación. Ediciones Morata, S.L.
Gómez, O., Hernández, C. (2019). Aprendizaje para la comprensión mediada por Tic: una apuesta pedagógica disruptiva para el desarrollo de las competencias comunicativas del inglés para algunos colegios públicos de la secretaría de educación de Bogotá, 2016. [Tesis de maestría, Universidad de la sabana]
https://intellectum.unisabana.edu.co/handle/10818/28266
Harmer, J. (2007). How to teach English. Pearson Education Limited.
https://www.academia.edu/29550207/How_to_Teach_English_2nd_Edition_Jeremy_Harmer
Manoli, P., y Papadopoulou, M. (2013). Greek Students’ Familiarity with Multimodal Texts in EFL. The International Journal of Literacies, 19 (1), 36. Scopus - Document details - Greek students' familiarity with multimodal texts in EFL (udistrital.edu.co)
Martínez, W., y Esquivel, I. (2017). Estrategias de lectura comprensiva del inglés para bachilleres, apoyadas en materiales multimedia, Campus Virtuales. 6 (1), 9 – 22.
http://uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/169/0
Moreillon, J. (2007). Collaborative Strategies for Teaching Reading Comprehension. American Library Association. Pan, X., y Zhang, Z. (2020). An empirical study of application of multimodal approach to teaching reading in EFL in
Senior High School. Huaibei Normal University, Huaibei China, 15 (2), 98 – 111. An Empirical Study of Application of Multimodal Approach to Teaching Reading in EFL in Senior High School - ProQuest
Rivera, A. (2013). Impacto de los Ambientes Virtuales de Aprendizaje (AVA) en el desarrollo de competencias lingüísticas en tareas comunicativas básicas del inglés, en alumnos de bachillerato. [Tesis de maestría, Universidad tecvirtual escuela de graduados en educación] https://repositorio.tec.mx/handle/11285/622376
Smaldino, S., Russell, J., Heinich, R., Molenda, M. (2007). Instructional technology and media for learning. Pearson. Instructional technology and media for learning: Free Download, Borrow, and Streaming : Internet Archive
Solé, I. (1998). Estrategias de lectura (octava ed). Graó.
Downloads
Published
-
Abstract96
-
PDF (Español)55
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.