El impacto de la inteligencia artificial en la educación

Authors

  • Juan Carlos Sanabria Universidad Antonio Nariño
  • Miguel Angel Muñoz Buitrago Universidad Antonio Nariño

Keywords:

ICTs, education, AI, challenges

Abstract

Currently, technologies ICTs offer different alternatives for use in education, thus making it easier for educational subjects to be able to more efficiently manipulate data, study tools, experiments, etc. All this through artificial intelligence. (AI) which have recently had an important impact on education. According to UNESCO (2019), it seeks to give good management to AI since it is a fact that they are now part of our lives. This work seeks to analyze the impact of artificial intelligence (AI) in positive aspects and others that are not so influential, in order to know and search for the ethical means for the proper use of artificial intelligence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

● Coll, C. (2011). Aprender y enseñar con las TIC: expectativas, realidad y potencialidades, en:CARNEIRO, R.; TOSCANO, J.C.; DIAZ, T. Coord. (2011). Los desafíos de las TIC para el cambio educativo. Colección METAS EDUCATIVAS 2021. OEI y Fundación Santillana.

● Sánchez Ilabaca, J. (2017). INTEGRACIÓN CURRICULAR DE TICS CONCEPTO Y MODELOS.

Revista Enfoques Educacionales, 5(1).

● Almenara, J. C. (2010). Los retos de la integración de las TICs en los procesos educativos. Límites y posibilidades. perspectiva educa, 49(1), 31.

● De La Cruz, M. A. T., Benites, E. M. M., Cachinelli, C. G. C., & Caicedo, E. V. A. (2023). Incidencias de la inteligencia artificial en la educación. Saberes del Conocimiento.

● Hernandez, R. M. (2017). Impacto de las TIC en la educación: Retos y Perspectivas. Propósitos y representaciones, 5(1), 325. https://doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.149

● Islas Torres, C. (2018). La implicación de las TIC en la educación: Alcances, Limitaciones y Prospectiva / The role of ICT in education: Applications, Limitations, and Future Trends. RIDE revista iberoamericana para la investigación y el desarrollo educativo, 8(15), 861–876. https://doi.org/10.23913/ride.v8i15.324

● Jorge Luis González-Sánchez, Franklin Renato Villota-Garcia, Ana Elizabeth Moscoso-Parra, Segundo William Garces-Calva, Bryan Michael Bazurto-Arévalo. (09 de agosto de 2023). Aplicación de la Inteligencia Artificial en la Educación Superior. Revista cientifica dominio de las ciencias.

● Karla Rosanna Marcillo Pin, Angela Agripina Cevallos Ponce, Ricardo Xavier Gutiérrez Cevallos. (2023). Implicaciones de la IA en la educación superior. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa.

● Miranda, E. R. (s/f). La revolución de la inteligencia artificial en la educación: una reseña de ChatGPT. REVISTA DE ESTUDIOS E INVESTIGACIÓN EN PSICOLOGÍA Y EDUCACIÓN.

● Moreno Padilla, R. D. (2019). La llegada de la inteligencia artificial a la educación. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información, 7(14), 260–270. https://doi.org/10.36825/riti.07.14.022

● Tapia Silva, H. G. (2018). Actitud hacia las TIC y hacia su integración didáctica en la formación inicial docente. Actualidades investigativas en educación, 18(3). https://doi.org/10.15517/aie.v18i3.34437

● Vera, F. (2023). Integración de la Inteligencia Artificial en la Educación superior: Desafíos y oportunidades. REVISTA ELECTRÓNICA TRANSFORMAR. https://orcid.org/0000-0002-4326-1660

Published

2023-11-30
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    233
  • PDF (Español (España))
    84

How to Cite

Sanabria, J. C., & Muñoz Buitrago, M. A. (2023). El impacto de la inteligencia artificial en la educación. MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN, (7). Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1791

Metrics