Juego y lectura, una estrategia pedagógica
Keywords:
curriculum renewal, comprension, methodologyAbstract
This paper focuses on the problem of reading comprehension that was identified during the collection of documents. Therefore, we consider it relevant to address this issue, and give visibility to the importance of reading comprehension, since Maira Arrieta (2022) maintains that "students require a didactic strategy capable of arousing interest in the understanding and interpretation of texts, focusing on cognitive and linguistic skills, which determines the semantic and, at the same time, syntactic information developed in good reading" (p. 3). Consequently, new methodologies have emerged that seek to use games for the teaching-learning process, promoting reading comprehension. In addition, a study has been carried out of the different collected texts that share research on how the use of gamification in classrooms contributes to current education and makes learning reading comprehension a significant process for students. students.
Downloads
References
Arrieta-Mier, M. E., Mieles-Palacín, J. J. y González-Roys, G. A. (2023). El juego: una estrategia didáctica para fortalecer el proceso lector. Revista Criterios, 30(1), 66-82. https://doi.org/10.31948/rev.
criterios/30.1-art4.
Herrera-Garcia, R, E., Estrategias lúdicas para mejorar y fomentar la lectura en educación inicial. Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA, Año VI. Vol VI. N°4. Edición Especial: Educación III. 2021 Hecho
el depósito de Ley: FA2016000010 ISSN: 2542-3088.
Camacho, A. D., Santamaria Bonilla, M. F., & Villa Coles, G. L. (2023). Gamificación en la mejora de la velocidad lectora en estudiantes del área de Lengua y Literatura. Prometeo Conocimiento Científico,
(1), e33. https://doi.org/10.55204/pcc.v3i1.e33
Vásquez Vásquez, G. A., y Pérez Azahuanche, M. A. (2020). Estrategias lúdicas para la comprensión de textos en estudiantes de educación primaria. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 11,
e-805. doi: doi.org/10.33010/ ie_rie_rediech.v11i0.805
Molina Verdugo, A. L., Moreta Camacho, A. D., Santamaria Bonilla, M. F., & Villa Coles, G. L. (2023).
Gamificación en la mejora de la velocidad lectora en estudiantes del área de Lengua y Literatura.
Prometeo Conocimiento Científico, 3(1), e33. https://doi.org/10.55204/pcc.v3i1.e33
Palma Moran, M, J,. Molina Garcia P, F,. El juego como estrategia didáctica para la iniciación a la lectura en primer año básico. Pol. Con. (Edición núm. 70) Vol 7, No 10 Octubre 2022, pp. 1385-1405 ISSN:
- 682X DOI: 10.23857/pc.v7i8. http://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/e
Calle Munzon, A. T., & Castro Salazar, A. Z. (2022). Desarrollo de la lectoescritura con gamificación en niños del segundo de básica. Ciencia Digital, 6(4), 116-136. https://doi.org/10.33262/cienciadigital.v6i4.2339
Avellaneda, Y. T. (2021). La lectura, gesto inquietante. Revista de Educación, 13(25), 119–135.
Ministerio de Educación (2019). Evaluación de logros de aprendizaje 2018. Lima: Unidad de medición de la Calidad Educativa
Garcia, L. Soto, I. (2019) Evaluación de una propuesta de aprendizaje basado en juegos de rol llevada a cabo en la asignatura de Cultura Científica de Bachillerato. Revista de estudios y experiencias en Educación, vol. 19, pp. 123-144, 2020. DOI: https://doi.org/10.21703/rexe.20201939pons7
Calderon, M,. Flores, G,. Ruiz, A,. Castillo, S, (2021) Gamificación en la compresión lectora de los estudiantes en tiempos de pandemia en Perú. Revista de Ciencias Sociales (Ve), vol. Esp. 28, núm. 5, pp. 63-74, 2022. DOT: https://www.redalyc.org/journal/280/28071845005/html/
Como citar en normas APA el artículo: Posligua Galarza. M., Espinel, Guadalupe J., Posligua Murillo, J. y Jiménez Bayas S. (2022). La Gamificación como motivación en el aprendizaje de lectoescritura. Uniandes Episteme, 9(2), 213-243.
Molina Verdugo, A. L., Moreta Camacho, A. D., Santamaria Bonilla, M. F., & Villa Coles, G. L. (2023). Gamificación en la mejora de la velocidad lectora en estudiantes del área de Lengua y Literatura.Prometeo Conocimiento Científico,3(1), e33. https://doi.org/10.55204/pcc.v3i1.e33.
Downloads
Published
-
Abstract113
-
PDF (Español)32
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.