Posturas sobre la implementación de las tics en la enseñanza de las Ciencias Sociales
Keywords:
Educational innovation from ICT, education, learning, social science, ICTAbstract
This paper aims to analyze the opinions held about virtual learning in the social sciences and whether its results tend to be positive or negative and their reasons. Methodology: a bibliographic review was carried out in search engines such as Google Scholar and various databases and indexed journals such as Scielo, Redalyc and Dialnet. Results: Ten articles published in the period between 2019 and 2023 are analyzed, 100% of the documents reviewed are in Spanish. Among the main findings it is observed that the inclusion of digital media for the learning of social sciences is favored to a large extent but there are certain limitations in terms of implementation, updating and development of the same as well as the little interest of the student. Conclusions:It is concluded that ICT is a valuable resource for the area of social sciences, provided that they are used with pedagogical criteria, adapted to the context and the needs of the students.It is recommended to continue researching on the best practices to integrate ICT in this area
of knowledge, as well as to promote the continuous training of teachers and the development of digital skills in students.
Downloads
References
Araya-Muñoz, I., & Majano-Benavides, J. (2022). Didáctica universitaria en entornos virtuales. Experiencia en ciencias sociales. Revista Electrónica Educare, 26(3), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.26-3.28
Arenas, E. (2019). Objetos Virtuales de Aprendizaje en la enseñanza de las Ciencias Sociales. Educación y Ciencia, (23), 153–171. https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2019.23.e10310
Chapa Argudo, C. E., & Cedillo Ortega, D. P. (2022). Las TIC en el proceso de enseñanza-aprendizaje de las Ciencias Sociales. Enseñanza General Básica. Revista Ciencia & Sociedad, 2(2), 139–151. Recuperado a partir de http://www.cienciaysociedaduatf.com/index.php/ciesocieuatf/article/view/34
De-la-Hoz-Franco, Emiro, Martínez-Palmera, Olga, Combita-Niño, Harold, & Hernández-Palma, Hugo. (2019). Information and Communication Technologies and their Influence on the Transformation of Higher Education in Colombia to Boost the Global Economy. Información tecnológica, 30(1), 255-262. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642019000100255
Fernández Delgado, L. (2022). Las Las TIC en el área de ciencias sociales: uso y opinión de los docentes de Educación Primaria. Revista UNES. Universidad, Escuela Y Sociedad, (12), 56–72. https://doi.org/10.30827/unes.i12.24013
Fernández Delgado, C. (2022). Las Las TIC y el aprendizaje cooperativo en el área de ciencias sociales: impacto sobre el rendimiento académico del alumnado que cursa cuarto de Educación Primaria. Revista UNES.
Universidad, Escuela Y Sociedad, (12), 38–55. https://doi.org/10.30827/unes.i12.24012
Reinoso Burgos, C. A. (2023). El uso de las Tics en la enseñanza de las ciencias sociales en el grado 5 de la Escuela Normal Superior, Sede Resguardo Bajo del municipio de Saboya, Boyacá. Instname:Universidad Antonio Nariño. http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8139
Rojas Soler, L., & Amber, D. (2022). Impacto de la gamificación con TIC en la enseñanza de las ciencias sociales en estudiantes de cuarto grado de primaria. MLS Educational Research (MLSER), 6(2). https://doi.org/https://doi.org/10.29314/mlser.v6i2.1238
Rondal Guamán, D. E. (2023). Las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en la educación y su incidencia en el área de ciencias sociales, aplicado a los estudiantes de general básica. Prometeo Conocimiento Científico, 3(1), e14. https://doi.org/10.55204/pcc.v3i1.14
Villón Tomalá, A. M., & Farez Paguay, B. D. (2019). TIC en la educación: nuevos ambientes de aprendizaje en la enseñanza de las Ciencias Sociales. Analysis. Claves De Pensamiento Contemporáneo, 22, 91-94. Recuperado a partir de https://studiahumanitatis.eu/ojs/index.php/analysis/article/view/59 Zambrano-Zambrano, Y. A., & García-Vera, C. E. (2020). Plan de entornos virtuales de aprendizaje y su aplicación en la asignatura de ciencias sociales en tiempo de pandemia COVID-19 para Estudiantes de bachillerato en Portoviejo, Ecuador. Domino De Las Ciencias, 6(2), 232–245. https://doi.org/10.23857/dc.v6i3.1215
Downloads
Published
-
Abstract114
-
PDF (Español)36
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.