Action arts: body and urban space resignification

Authors

  • Luis Manuel González-Victoria

Keywords:

Performance, art, body, city, aesthetics, hermeneutics

Abstract

The article analyzes action arts such as performance, happening and body art, emphasizing on their achievements both on artists and spectators and participants, when carried out in urban spaces amid recreational purposes. The author extends, among others, on the cultural, social, psychic, urban, and
political importance and reach of playfulness as an essential component of action arts: non-object-related works that provide the human body with different meanings and serve like individual and collective self recognition devices. It analyzes the city as scenario, as a non-discrimination space where artistic actions emerge as a subversive game that questions institutionalism and scrutinizes the whole apparatus accountable for the
classic and —even— modern art mystification that segregated certain audiences and artists. It points out that we are living in a time of diversity, difference and multiculturalism, hence, recognizing ourselves in artworks is getting to know something else about ourselves and conquering one truth about the world and the place we inhabit: the city.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abad Molina, Javier (2003) Experiencia estética y arte de participación: juego, símbolo y celebración. Madrid: Editorial Universidad Autónoma de Madrid.

Ambrecht, Elena (2008) Arte contemporáneo vs. arte moderno. Madrid: Ed. Arte Spain.

Antón, Gustavo & Dimiano, Franco (2010) El cuerpo, territorio del poder, el malestar de los cuerpos. Buenos Aires: Colectivo Ediciones.

Arendt, Hanna (1996) Entre el pasado y el futuro. Barcelona: Península.

Azkarate, Agustín (s.d.) Memoria y resignificación. Revista Fundación Fernando Buesa No. 3. Disponible en http://www.fundacionfernandobuesa.com/pdf/20070718_ ponencia_a_azkarate.pdpf

Barrios, Jose Luis (2010) El cuerpo disuelto. México: Universidad Latinoamericana.

Barthes, Roland (2004) El placer del texto. México D. F.: Siglo XXI Editores.

Barthes, Roland (2009) Lo obvio y lo obtuso. Barcelona: Paidos.

Baudrillard, Jean (1988) El otro por sí mismo. Madrid: Anagrama.

Baudrillard, Jean (1978) Cultura y simulacro. Barcelona: Editorial Kairos.

Bourdieu, Pierre (1991) El sentido práctico. Madrid: Taurus.

Cuenca Bonilla, María Jesús (s.d.) Arte y espacio público. Revista Red Visual N° 7. Disponible en http://www. redvisual.net/pdf/34.pdf

Fernández, Jorge (1992) El público de un performance. Barcelona: Ediciones del Serbal S.A.

Fischer, Ernst (1994) La necesidad del arte. Barcelona: Planeta de Agostini.

Foucault, Michel (1999) Estética, ética y hermenéutica: Obras esenciales. Volumen III. Barcelona: Paidos.

Fudin Govednik, Mónica (2005) Psicoanálisis y cine: arte, artista y espectador. Disponible en: http://www.elsigma.com/ site/detalle.asp?IdContenido=8286

Gadamer, Hans-Georg (1999) Verdad y método. Salamanca: Ediciones Sígueme.

Gadamer, Hans-Georg (2001) El giro hermenéutico. Madrid: Cátedra.

Gombrich, Ernst (1972) Historia del arte. Madrid: Alianza Editorial.

Gutiérrez, Carlos B. (2005) Gadamer y Nietzsche. Revista Ideas y Valores No. 127: 55-71.

Heidegger, Martín (1993) El ser y el tiempo. Bogotá: Editorial Presencia.

Huizinga, Johan (2000) Homo ludens. Madrid: Alianza.

Le Breton, David (1994) Lo imaginario del cuerpo en la tecnociencia. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, N° 68, 197-210.

Losilla, Carlos (2010) La invención de la modernidad. Barcelona: Ediciones Universitat Ponpeu Fabra.

Martínez Martínez, Francisco José (2009) Ontología y diferencia: la filosofía de Gilles Deleuze. Oviedo: Eikasia.

Merleau-Ponty, Maurice (1970) Lo visible y lo invisible. Barcelona: Seix-Barral.

Merleau-Ponty, Maurice (1975) Fenomenología de la Percepción. Barcelona: Península.

Merleau-Ponty, Maurice (1986) El ojo y el espíritu. Barcelona: Paidos.

Mora, Rodrigo (2003) Estructura urbana periférica. Santiago: Boletín del Instituto de la Vivienda Universidad de Chile.

Muñoz, José María (2007) El cuerpo, eje fundamental de una filosofía crítica y hermenéutica de la cultura en la era digital. Thémata, revista de filosofía N° 39: 189-194. Disponible en http://institucional.us.es/revistas/revistas/themata/ pdf/39/art23.pdf

Padín, Clemente (1973) Hacia un Lenguaje de la Acción. Capítulo V del libro: De la représentation a l´action. Montevideo: Banco Central del Uruguay.

Pantoja, Javier (2009) Performances de Aquí. Sevilla: Centro Andaluz de Arte Contemporáneo.

Poyatos, Fernando (1997) La comunicación no verbal. Madrid: Itsmo.

Schiller, Friedrich (1990) Kallias. Cartas Sobre la educación estética del hombre.Decimoquinta carta sobre la educación estética del hombre. Barcelona: Ediciones Anthropos.

Sicilia, Javier (1999) Entrevista con Mauricio Beuchot: Dios posmoderno. Disponible en http://www.letraslibres.com/ index.php?art=6101

Weisz, Gabriel. (1986) El juego viviente: Indagación sobre las partes ocultas del objeto lúdico. México: Siglo XXI.

Published

2011-06-14
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    698
  • PDF (Español)
    294

How to Cite

González-Victoria, L. M. . (2011). Action arts: body and urban space resignification. REVISTA NODO, 5(10), 55–72. Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/52

Issue

Section

Artículos

Metrics

Most read articles by the same author(s)