Resonant Spaces

Listen to the space and inhabit the sound

Authors

Keywords:

architecture, sound space, performance, critical spatial practice

Abstract

From the interaction between sound and space, the dimension of soundspace emerges. This research project and its series of artworks focuses on the aesthetic, and social aspects of soundspace as a means to create alternative and subjective narratives, to resignify and deconstruct the memory of space and the architecture that sustains it. The paper revise the concepts of space and sound in architecture, social sciences and sonic arts of the 20th century, trying to create a link between these diverse practices and theories. Understanding that a major shift in all this disciplines occurred when sound and space coalesce. From this revision the research methodological tools are proposed: compositions, installations and performances of soundspace, which are used to explore and create new narratives through listening. Tools that are applied to a series of case studies abandoned infrastructures on the margins of memory and the urban, uninhabitable spaces with exacerbated and unique acoustics, industrial and war monuments that in their acoustics preserve the origin of the contemporary city.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mathias Klenner Rouliez, University of the Americas

MATHIAS KLENNER

Arquitecto PUC, Master en Arte Sonoro y Estudiante de Doctorado en Bellas Artes de la Universidad de Barcelona, co-director del proyecto Espacios Resonantes, miembro del Núcleo de Lenguaje y Creación UDLA y miembro fundador del colectivo de arquitectos TOMA. La principal área de desarrollo artístico de Klenner ha sido el cruce entre sonido, espacio y sociedad a través de la performance y las artes mediales. Mathias ha producido instalaciones, performances, piezas sonoras, collages, clases, artículos, diarios, intervenciones, colecciones, ocupaciones, revistas, dibujos, workshops, películas, programas de televisión, obras de teatro, charlas, archivos, páginas web y otros mecanismos de disputa material y simbólica. Ha sido profesor de cursos de arquitectura en UDLA, UFT, UTEM, UCH y UNIACC en Chile. Ha exhibido su trabajo en Santiago, Valparaíso, Valdivia, Barcelona, Madrid, Chicago, Nueva York, New Haven, Estambul, Copenhagen y Atenas, entre otros lugares. Ha ganado la beca FONDART y Becas Chile para estudios de postgrado, la beca de la Graham Foundation de Chicago en Arquitectura y la beca de la Generalitat de Catalunya para la investigación y la innovación en artes.

Sofía Balbontín Gallo, University of the Americas

SOFÍA BALBONTÍN

Arquitecta y artista sonora, co-directora del proyecto Espacios Resonantes y miembro del equipo del Núcleo de Lenguaje y Creación UDLA. Su trabajo se enfoca principalmente en la investigación que explora la interacción entre el espacio y el sonido, elaborando desde este cruce propuestas experimentales en torno a la música, el video, la performance y la instalación. Ha participado en conferencias, en intervenciones urbanas y exhibiciones colectivas e individuales, en Valparaíso, Valdivia, Santiago, Nueva York, Madrid, Cosenza y Bilbao. Ha participado en performances y conciertos de música experimental en la VII Bienal de Música de Yale University, Centro Arte Alameda, Galpón Victor Manuel, Base TSONAMI, MAC Parque Forestal, Galería AFA, Bar El Clan, entre otros. Ha participado en residencias en HACERIA Arteak y ZAWP Bilbao, en TSONAMI Valparaíso y próximamente en el Spatial Sound Institute Budapest. Actualmente se encuentra cursando un Doctorado en Artes en la Universidad de Lisboa.

www.sofiabalbontin.com

References

Albers, J. (1964). The Origin of Art. In Theories and Documents of Contemporary Art: A Sourcebook of Artists’ Writings, 131.

Amacher, M. (1979) Psychoacoustic Phenomena in Musical Composition. Arcana III, 9-24.

Barthes, R. (1993). El acto de escuchar, lo obvio y lo obtuso. Paidós.

Blesser, B., Salter, L. (2007). Spaces Speak, are you listening? Experiencing aural architecture. The MIT Press.

Candy, L., Edmonds, E. (2018). Practice-Based Research in the Creative Arts:

Foundations and Futures from the Front Line, Leonardo Journal, Volume 51, Issue 1, February 2018, p 63-69.

Careri, F. (2002). Walkscapes: el andar como práctica estética. Editorial Gustavo Gili.

Cox, C. (2018). Sonic Flux: Sound, Art, and Metaphysics. University of Chicago Press.

Dewey, J. (1934). Art as experience. Minton, Balch, and Company.

Eisenberg, A. (2015). Space. Keywords in sound, 193-207.

Evens, A. (2005). Sound ideas: Music, machines, and experience (Vol. 27). U of Minnesota Press.

Gottschalk, J. (2016). Experimental Music Since 1970. Bloomsbury Publishing.

Krauss, R. (1979). Sculpture in the expanded field. October, 8, 31-44.

Labelle, B. (2006). Background Noise, Second Edition: Perspectives on Sound Art. A&C Black.

Labelle, B. (2018). Sonic Agency: Sound and Emergent Forms of Resitance. Goldsmith Press.

Lefebvre, H. (2013). La producción del espacio. Capitán Swing.

Leitner, B. (1978). Sound: Space. NYU Press.

Licht, A. (2009). Sound Art: Origins, development and ambiguities. Organised Sound, 14(1), 3-10.

Lucier, A., Simon, D. (1980) Chambers, Scores by Alvin Lucier. Wesleyan University Press.

Lucier, A. (2014). The Propagation of Sound in Space. A Point of View (1979). Tacet, 3, 31-46.

Loos, A. (1912) The Mystery of Acoustics. On Architecture. Ariadne Press.

Oliveros, P. (2005). Deep listening: A composer’s sound practice. Iuniverse.

Ouzounian, G. (2006). Embodied sound: Aural architectures and the body. Contemporary Music Review, 25(1-2), 69-79.

Pardo, C. (2002). Del poema al gesto electrónico total: una continuidad en transformación. Massilia: Anuario de Estudios Lecorbuserianos, (2002), 194.

Pardo, C. (2017). The Emergence of Sound Art: Opening the Cages of Sound. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 75(1), 35-48.

Rendell, J. (2006). Art and Architecture, A Place Between. I.B. Tauris & Co Ltd.

Rogers, H. (2013). Sounding the Gallery: Video and the Rise of Art-music. Oxford University Press.

Saladin, M. (2014). Tracing sound space. Tacet, 3, 10-27.

Serres, M. (1982). Genesis. 4rth ed. Translated by Genevieve James and James Nielson. The University of Michigan Press.

Smithson, R. (1967). The monuments of Passaic. Artforum, 6(4), 68-73.

Sterne, J. (2012). The sound studies reader. Routledge.

Thibaud, J. (2011) The Three Dynamics of Urban Ambiances. Site of Sound: Of Architecture and the Ear, Vol. II, 43.

Published

2021-12-01
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    303
  • PDF (Español)
    144

How to Cite

Klenner Rouliez, M., & Balbontín Gallo, S. (2021). Resonant Spaces: Listen to the space and inhabit the sound. REVISTA NODO, 16(31), 51–66. Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/727

Metrics