Kaufmann desert house. The landscape through the analysis of the architectural composition
DOI:
https://doi.org/10.54104/nodo.v11n21.793Keywords:
Architecture, Nature, Landscape, Aesthetics, Grammar, Analysis and CompositionAbstract
This article links instruments developed for the valuation of the landscape and its usefulness, in the analysis of the architectural composition. The contribution explains the aesthetic categories for the appreciation of the landscape through project operations. For this purpose, Richard Neutra’s Kaufmann house in Palm Springs is studied through a formal analysis, where the results discuss the degree of commensurability in the passage of concepts between disciplines. It is argued that the idea of landscape is a cultural construct that demands to educate the eye for its appreciation. The landscape gives meaning to the architectural composition, fulfilling metaphorically the role of semantics, which together with a form of syntax completes the proposal to have a grammar for learning the architecture project raised in earlier research
Downloads
References
Armesto, A. (2000a). Arquitectura y naturaleza. Tres sospechas sobre el próximo milenio. Documents de projectes d´arquitectura, 34-43.
Armesto, A. (2000b). Sentido de la restauración: restauración del sentido. En J. M. Gil, Cursos sobre el patrimonio histórico 6 (p. 406). Santander: Ayuntamiento de Reinosa.
Barbeito, J. (2011). Sobre las casas Kaufman, dos dibujos y una fotografía. Cuaderno de proyectos arquitectónicos, 18-26.
Burke, E. (2005/1757). De lo sublime y lo bello. Madrid: Alianza.
Capitel, A. (2005). La arquitectura del patio. Barcelona: Gustavo Gili.
Capitel, A. (2009). La arquitectura compuesta por partes. Barcelona: Gustavo Gili.
Correal, G.D., Francesconi Latorre, R., Rojas Quiñones, P., Elígio Triana, C. A., Quiroga Molano, E., Páez Calvo, A., & Salinas, Á. M. (2015). Aprendizaje, composición y emplazamiento en el proyecto de arquitectura. Un diálogo entre las aproximaciones analógica y tipológica. Bogotá: Universidad Católica de Colombia.
Havik, K. (2016). Leer y escribir arquitectura, un viaje literario a través de la ciudad. Bogotá: Editorial Unal.
Leupen, B. (1999). Proyecto y análisis, evolución de los principios en arquitectura. Barcelona: Gustavo Gili.
Leupen, B., Grafe, C., Körnig, N., Lampe, M., & De Zeeuw, P. (1999/1993). Proyecto y análisis, evolución de los principios en arquitectura. Barcelona: Gustavo Gili.
Martí Arís, C. (2008). Pabellón y patio, elementos de la arquitectura moderna. DEARQ: Revista de Arquitectura de la Universidad de los Andes, 16-17.
Milani, R. (2007/2005). El arte del paisaje. Madrid: Biblioteca nueva.
Quesada García, S. (2006). Imitatio Naturae. El paisaje como referente en la arquitectura contemporánea. (Tesis doctoral). Universidad de Sevilla. Sevilla.
Rojas Quiñones, P. (2015). Gramática y analogía para la composición y el análisis arquitectónico. En P. Rojas Quiñones, R. Francesconi Latorre, E. Quiroga, C. Eligio, G. Correal, & A. Páez, Aprendizaje, composición y emplazamiento en el proyecto de arquitectura. Un diálogo entre las aproximaciones analógica y tipológica (p. 191). Bogotá: Universidad Católica de Colombia.
Schelling, F. (1988). Sistema del idealismo trascendental. (J. Rivera de Rosales, & V. López Domínguez, Trads.) Barcelona: Anthropos.
Scully, V. (1962/1979). The Earth, the Temple and the Gods. Greek Sacred Architecture. New Haven: Yale University Press.
Steenbergen , C., Reh, W., Nijhuis, S., & Puderoijen, M. (2009). The Polder Atlas of The Netherlands - Pantheon of the low lands. Wommelgem: THOTH Publishers.
Steenberger, C., & Reh, W. (2001/1996). Arquitectura y paisaje. Barcelona: Gustavo Gili.
Vela, J. (1999). Richard neutra: un lugar para el orden. Un estudio sobre la arquitectura natural. (Tesis doctoral).Madrid: Universidad Politécnica de Madrid. Recuperado de: http://oa.upm.es/634/1/03199915.pdf
Downloads
Published
-
Abstract1153
-
PDF (Español)932
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.