Actitud hacia el futuro de estudiantes de posgrados. Orientaciones pedagógicas para el desarrollo de competencias cognitivas y socioemocionales
Keywords:
Time Perspective, Pedagogical Orientation, Cognitive and Socio-emotional Competences, COVID-19Abstract
The aim is to understand the time profile of postgraduate students and to provide pedagogical guidance. A quantitative and descriptive study was conducted with 102 postgraduate students who completed: Zimbardo's Time Perspective Inventory (1999); 27 students answered a questionnaire on the effects of the COVID-19 pandemic/quarantine on their lives. The results showed three-time styles. The importance of providing an orientation space for student orientation is considered, which facilitates the development of cognitive and socio-emotional competences necessary to face the demands of the context.
Downloads
References
Daura, F. (2018). El compromiso académico y la experiencia subjetiva del tiempo en estudiantes de profesorados. Revista Contextos de Educación, 20(25), 19-32. Recuperado el 04 de octubre de 2020 de: www.hum.unrc.edu.ar/ojs/index.php/contextos
González, M. y Daura, F. (2012). El aprendizaje autorregulado y su vinculación con la perspectiva de futuro. Revista de Orientación Educacional, 26(50), 47-72.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO, en sus cifras en inglés] (2020). Recuperado el 04 de octubre de 2020 de https://es.unesco.org/covid19/educationresponse/
Weller, J. (2020). La pandemia del COVID-19 y su efecto en las tendencias de los mercados laborales. Recuperado el 04 de octubre de 2020 de: https://repositorio.cepal.org/handle/11362/45759
Zimbardo, P.G. & Boyd, J.N. (1999). Putting Time in Perspective: A Valid, Reliable Individual Differences Metric. Journal of Personality and Social Psychology, 77, 1271-88.
Downloads
Published
-
Abstract124
-
PDF (Español)58
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Daura Florencia, Cecilia Barni, Mariela González
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.