Actitud hacia el futuro de estudiantes de posgrados. Orientaciones pedagógicas para el desarrollo de competencias cognitivas y socioemocionales

Authors

  • Daura Florencia Universidad Austral
  • Cecilia Barni Universidad Austral
  • Mariela González Universidad Austral

Keywords:

Time Perspective, Pedagogical Orientation, Cognitive and Socio-emotional Competences, COVID-19

Abstract

The aim is to understand the time profile of postgraduate students and to provide pedagogical guidance. A quantitative and descriptive study was conducted with 102 postgraduate students who completed: Zimbardo's Time Perspective Inventory (1999); 27 students answered a questionnaire on the effects of the COVID-19 pandemic/quarantine on their lives. The results showed three-time styles. The importance of providing an orientation space for student orientation is considered, which facilitates the development of cognitive and socio-emotional competences necessary to face the demands of the context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Daura, F. (2018). El compromiso académico y la experiencia subjetiva del tiempo en estudiantes de profesorados. Revista Contextos de Educación, 20(25), 19-32. Recuperado el 04 de octubre de 2020 de: www.hum.unrc.edu.ar/ojs/index.php/contextos

González, M. y Daura, F. (2012). El aprendizaje autorregulado y su vinculación con la perspectiva de futuro. Revista de Orientación Educacional, 26(50), 47-72.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO, en sus cifras en inglés] (2020). Recuperado el 04 de octubre de 2020 de https://es.unesco.org/covid19/educationresponse/

Weller, J. (2020). La pandemia del COVID-19 y su efecto en las tendencias de los mercados laborales. Recuperado el 04 de octubre de 2020 de: https://repositorio.cepal.org/handle/11362/45759

Zimbardo, P.G. & Boyd, J.N. (1999). Putting Time in Perspective: A Valid, Reliable Individual Differences Metric. Journal of Personality and Social Psychology, 77, 1271-88.

Published

2021-12-03
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    124
  • PDF (Español)
    58

How to Cite

Florencia, D., Barni, C., & González, M. (2021). Actitud hacia el futuro de estudiantes de posgrados. Orientaciones pedagógicas para el desarrollo de competencias cognitivas y socioemocionales. MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN, (4). Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1184

Issue

Section

Ponencia

Metrics