La estrategia de inducción: satisfacción y aprendizaje de los estudiantes en programas virtuales

Authors

  • Vicky Ahumada Universidad Nacional Abierta y a Distancia
  • Eliana Londoño Giraldo Universidad Católica del Norte
  • Deyser Gutiérrez Universidad Nacional Abierta y a Distancia

Keywords:

Student’s learning, satisfaction, induction strategy, virtual programs

Abstract

The offer of graduate programs under virtual methodologies is promising in Colombia, and that is why it is necessary to investigate the satisfaction that students have with these kinds of offers, especially when they begin their learning process, how to know, in other word: scenarios of induction. The objective of the study was to determine the satisfaction of the students on the induction strategy (how to know) in relation to their adaptation and learning in two virtual universities, in Colombia. The Lavín (2007) questionnaire was used; within the findings, it was found that 50.8% of the students are satisfied and 43.5% are very satisfied with the institutional induction strategy used, and positive correlations greater than 0.65 were found between the satisfaction variable and the components addressed in said strategy. If the student is satisfied with our educational services, their adaptation, permanence and academic success are made possible.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahumada, V, Gutiérrez, D, Londoño, E. y Guerrero, J. (2020). La satisfacción en el proceso formativo en escenarios digitales: Inducción, acompañamiento y autonomía. Sello Editorial Universidad Nacional Abierta y a Distancia, Bogotá, Colombia.

Ahumada, V., Gamboa, M. y Guerrero, J. (2019). Calidad de la educación superior en Colombia: Eficacia de algunos programas académicos presenciales y a distancia en las pruebas Saber Pro, 1-257, Sello Editorial Universidad Nacional Abierta y a Distancia, Bogotá, Colombia.

Lavin, M. (2007). El proceso de inducción para los alumnos de primer ingreso en la Licenciatura de Relaciones Industriales: Análisis y medición del resultado al finalizar sus estudios [Tesis de Maestría]. Universidad Iberoamericana. México, D.F.

Simonson, M. Smaldino, S. Albright, M. y Zvacek, S. (2011). Teaching and Learning at a Distance.Foundations of Distance Education. (5a. Ed.). Boston, MA.: Pearson.

Unigarro, M. (2004). Educación virtual. Encuentro formativo en el ciberespacio. Bucaramanga: UNAB.

Published

2021-12-02
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    150
  • PDF (Español)
    105

How to Cite

Ahumada, V., Londoño Giraldo, E., & Gutiérrez, D. . (2021). La estrategia de inducción: satisfacción y aprendizaje de los estudiantes en programas virtuales. MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN, (4). Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1186

Issue

Section

Ponencia

Metrics