Trabajo en equipo: un reto para el aprendizaje basado en retos

Authors

  • Santiago Monsalve Silva Universidad de la Sabana
  • Sulma Paola Vera-Monroy Universidad de la Sabana

Keywords:

Competency education, teamwork, collaborative learning, challenge-based learning, chemistry

Abstract

The results of the study carried out with 85 first-year chemistry students at Universidad de La Sabana are presented, in which it was sought to identify the perception of students regarding the development of teamwork competence based on Challenge-Based Learning. Two validated instruments were used to collect the information that was evaluated with correlation tests and factor analysis. The results show that there is a strong correlation between decision-making, verbal communication, goal management, and conflict management, demonstrating the importance of dialogue and mediation to manage the project. Oral, verbal, and interpersonal communication was recognized as a highly developed and important competence to achieve goals. The variables were grouped into 3 components that explained the students' perception of teamwork. The teamwork competition was developed through strategy and the students recognized its importance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Chavarro, D., Vélez, M. I., Tovar, G., Montenegro, I., Hernández, A., y Olaya, A. (2017). Los Objetivos de Desarrollo Sostenible en Colombia y el aporte de la ciencia, la tecnología y la innovación. Documento de trabajo, 1(0).

Fidalgo-Blanco, Á., Lerís, D., Sein-Echaluce, M. L., y García Peñalvo, F. J. (2013). Indicadores para el seguimiento y evaluación de la competencia de trabajo en equipo a través del método CTMTC.

Guerrero, M. F. y del Campo Lafita, M. S. (2019). Aprendizaje colaborativo en el sistema de educación superior ecuatoriano. Revista de ciencias sociales, 25(2), 131-140.

Rubio, J. E., Leal, C. T., y Vergel, Á. J. S. (2020). Desarrollo de un modelo del índice de desarrollo organizacional para las instituciones públicas de educación superior en el Norte de Santander. Investigación e Innovación en Ingenierías, 8(2), 7-19.

París, G., Mas, O., y Torrelles, C. (2016). La evaluación de la competencia “trabajo en equipo” de los estudiantes universitarios. Revista d'Innovació Docent Universitària, 2016, num. 8, p. 86-9.

Published

2021-12-02
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    241
  • PDF (Español (España))
    554

How to Cite

Monsalve Silva, S., & Vera-Monroy, S. P. (2021). Trabajo en equipo: un reto para el aprendizaje basado en retos. MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN, (4). Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1187

Issue

Section

Ponencia

Metrics